Контрабанда пального з Лівії — це бізнес на мільярд доларів, але про масштаби морської операції, яка регулярно вивозить рафіновані нафтопродукти з Лівії, відомо небагато.
Азербайджанську нафтову трейдингову компанію Alkagesta, що працює на Мальті, звинувачують у контрабанді лівійської нафти, пише Euasia.news
Розслідування Lloyd’s List виявило 42 танкери, які за останні два роки здійснили щонайменше 195 рейсів до старого порту Бенгазі, що еквівалентно 1,4 мільйона дедвейт-тонн (dwt).
Супутникові знімки, які Lloyd’s List проаналізував під час розслідування, засвідчують постійний обіг суден, включаючи великі танкери, у старому порту. Це свідчить про те, що реальна кількість заходів є ще вищою, а мережа танкерів — ширшою, ніж оцінено, оскільки частина суден працює поза межами звичних схем обману, що робить їх ще важчими для відстеження.
Річне розслідування Bloomberg показало, що у 2022 році до 40% пального, яке переробляється всередині країни або імпортується за програмою державного субсидування — приблизно на $5 млрд щороку — відводиться в тіньову торгівлю.
Бенгазі останні кілька років перетворився на головну точку морської контрабанди.
Використання газойлю (дизельного пального) у схемах в Лівії є проблемою вже понад десятиліття: контрабандисти зловживають державною програмою субсидій на пальне, перепродуючи його на чорному ринку з прибутком.
Бенгазі — ключовий комерційний порт на сході Лівії. У його північній частині, на східному березі, розташований старий порт (позначений на графіку нижче).
«Коли ЄС запустив операції “Софія” та “Іріні” з метою стримування незаконних потоків, пов’язаних із Лівією, і почав мотивувати деякі лівійські збройні формування боротися з цими потоками замість того, щоб їх експлуатувати, контрабанда пального із західного узбережжя Лівії сповільнилася».
Зменшення обсягів пального, що виходить із західної Лівії, могло створити можливості для зростання контрабанди у східній частині країни.
Уряд національної єдності (GNU) є урядом, визнаним ООН у Лівії.
Лівійська арабська збройна армія (LAAF), очолювана Халіфом Хафтаром і підтримувана російською групою «Вагнер», складається як з колишніх військовослужбовців часів Каддафі, так і з неформальних мілітаризованих формувань. Вона вважає себе національною армією Лівії, однак це заперечується міжнародно визнаним урядом.
LAAF, ймовірно, має змогу отримувати додаткові прибутки від контрабанди пального, яка прямує зі сходу.
«LAAF домінує у суспільстві східної Лівії», — пояснює старший аналітик Janes Джеймс Трігг.
«Загальноприйняте розуміння полягає в тому, що будь-яка діяльність у цьому регіоні, ймовірно, має (мовчазний) дозвіл родини Хафтара, групи Вагнера та командування LAAF».
У звіті ООН за 2023 рік підтверджено, що морська контрабанда пального з району Завії та Зуари (західна Лівія) триває.
Мережа морської контрабанди пального: виявлені схеми
Панель ООН ідентифікувала три основні моделі дій, які використовують контрабандисти:
Судна завантажуються в Бенгазі, після чого прямують у міжнародні води (особливо на схід від Мальти) і здійснюють розвантаження, перевантажуючись з судна на судно.
Судна завантажуються в Бенгазі, потім прямують до наступного пункту призначення і розвантажуються за підробленими експортними сертифікатами.
Судна завантажуються в одній країні, але не до кінця, а потім зупиняються в Бенгазі, де їх завантажують або до повної місткості, або з надлишком. Потім судно прямує до наступного порту заходу.
Методологія розслідування Lloyd’s List
Lloyd’s List виділив прогалини в АІС (автоматичній ідентифікаційній системі), які відкривалися і закривалися в межах багатокутника, що охоплює все узбережжя Лівії, а також частину узбережжя Єгипту аж до Мальти й острова Крит. Прогалини були проаналізовані, і ті з них, які відповідали схемі, визначеній групою експертів ООН, були зараховані як ймовірні рейси до старої гавані Бенгазі. Випадки, коли судно не могло дістатися до Бенгазі за час, коли воно було в автономному режимі, а також судна, що не відповідали профілю контрабанди, були вилучені. До уваги бралися лише продуктові та бункерувальні танкери. Суднозаходи, які можна було відстежити, визначалися за допомогою даних АІС.
Lloyd’s List визначає танкер як частину «тіньового флоту», якщо він:
старший за 15 років;
має анонімну структуру власності;
використовується виключно для торгівлі нафтою в обхід санкцій;
бере участь у схемах, описаних у настановах Держдепартаменту США від травня 2020 року.
Цифри не включають судна, що перебувають у володінні урядових структур Росії чи Ірану (наприклад, Sovcomflot чи National Iranian Tanker Co), або вже підпадають під санкції.
Lloyd’s List ідентифікував 42 танкери, які здійснювали рейси відповідно до описаних схем у період з січня 2023 року по серпень 2024 року. Це включає як відстежувані, так і «тіньові» прибуття.
Alkagesta — компанія, зареєстрована на Мальті, формально заснована двома громадянами Азербайджану: Камраном Агаєвим (який також пов’язаний з Азербайджаном і Дубаєм) та Орханом Рустамовим. Вона була однією з компаній, що займалася транспортуванням лівійської нафти.
Ми опублікуємо окремі розслідування щодо трудової діяльності кожного з цих осіб.
Alkagesta — глобальна торгова компанія з торгівлі сировинними товарами, заснована на Мальті. Має дочірні структури у Великій Британії, Швейцарії, Туреччині, ОАЕ та Сінгапурі.
https://www.moneyhouse.ch/fr/company/alkagesta-sa-3734945451
Останній склад ради директорів Alkagesta включає таких осіб:
Mark Seccombe
Kamran Aghayev
Orkhan Rustamov
Pierre Marie Christian Gay.
Ми отримали кілька фінансових документів, пов’язаних із компанією Alkagesta, а також дуже цікаву інформацію про її діяльність, пов’язану з незаконними операціями з нафтою.
Джерела, які наразі ведуть розслідування щодо Alkagesta — нафтового трейдера, зареєстрованого на Мальті, — повідомили The Maltese Herald, що компанія стала одним із найактивніших учасників ринку нафтотранспортувальних операцій на Мальті. Вона орендує нафтоналивний термінал Evos, розташований поблизу вільного порту (Freeport), а також інші бункерувальні потужності на Мальті, зокрема в Делімарі.
Alkagesta звинувачують у закупівлі лівійської нафти та подальшому продажу з фальсифікованими сертифікатами походження. Компанія також використовує російськомовних працівників у своїх мальтійських офісах. Практика придбання контрабандної лівійської нафти у мальтійських водах і районі Hurd’s Bank, а також її перепродажу з підробленими документами вже була раніше зафіксована в розслідуванні Ради Безпеки ООН.
Серед інших трейдерів, що займаються торгівлею нафтовими вантажами на Мальті, — Macquarie Commodities, Peninsula Petroleum та BB Energy. Хоча ці компанії мають можливість здійснювати великомасштабні продажі, за словами джерел, Alkagesta наразі випереджає їх за обсягами й активністю.
Європейському Союзу, ООН, Сполученим Штатам і Великій Британії слід однозначно переглянути це питання. У цьому випадку було порушено резолюції ООН, а компанія не дотримувалась санкційного законодавства.
Ліберійський нафтовий танкер Hamsi отримує свої підроблені турецькі сертифікати походження з Туреччини.
Танкер Hamsi під ліберійським прапором, який розвантажує контрабандну лівійську нафту для Falzon & Falzon, не заходить до Туреччини для завантаження нафтою.
Hamsi наразі перебуває в Тобруці, де завантажується нафтою, але невдовзі вирушить до Туреччини, щоб отримати підроблений сертифікат походження для цієї контрабандної лівійської нафти. Ці сертифікати потім передаються покупцеві — у випадку Мальти це Falzon & Falzon. Рейс Hamsi за маршрутом Тобрук — Туреччина — Мальта виконується регулярно, і Falzon & Falzon є найбільшим мальтійським клієнтом цього судна.
Alkagesta Ltd у Yomkostyah Black Sea Terminal Po Poruch. Enym DMCC — імпортер, зареєстрований у Батумі, Туреччина. Alkagesta Ltd and Black Sea Terminal Facilities — імпортер, зареєстрований у Хобі, Туреччина.
Імпорт: згідно з історичними даними Volza, Alkagesta Ltd у Yomkostyah Black Sea Terminal Po Poruch. Enym DMCC імпортувала 14 партій від 2 постачальників. Основним джерелом цього імпорту був Казахстан.
Імпортовані товари в основному класифікуються за кодами HSN 2710. Основні постачальники:
Partnership With Limited Liability Kyzylordinsky Low Tonnage LLP.
Згідно з історичними даними Volza, Alkagesta Ltd and Black Sea Terminal Facilities імпортувала 20 партій від 7 постачальників. Основним джерелом імпорту також був Казахстан.
Імпортовані товари в основному класифікуються за кодами HSN 2710. Основні постачальники:
Furnishing oil (мазут), M-100, виробництво: LLP “Kyzylorda Refinery”.