АНТИКОР — національний антикорупційний портал
МОВАЯЗЫКLANG
Київ: 8°C
Харків: 8°C
Дніпро: 8°C
Одеса: 8°C
Чернігів: 9°C
Суми: 8°C
Львів: 4°C
Ужгород: 8°C
Луцьк: 4°C
Рівне: 3°C

Віталій Касько: Я думав, свого «дна» прокуратура сягнула за часів Януковича. Я помилявся

Читать на русском
Віталій Касько: Я думав, свого «дна» прокуратура сягнула за часів Януковича. Я помилявся
Віталій Касько: Я думав, свого «дна» прокуратура сягнула за часів Януковича. Я помилявся

Нашу розмову з Віталієм Каськом ми публікуємо в день, коли парламент знову планує голосувати за кандидатуру генерального прокурора.

Мій співрозмовник стверджує, що прізвище в даному випадку — неважливе. Потрібна людина, яка вміє казати «ні» і проведе глобальну чистку в «авгієвих конюшнях» ГПУ. Оптимізм Каська мені імпонує, однак життєвий і журналістський досвід підказує, що ті «конюшні» на Різниці простіше зрівняти з землею, аніж вичистити… Втім – вже скоро зрозуміємо,  хто із нас двох правий.

— Хочу почати нашу з вами, Віталію, розмову з фотографії, на якій людина, яка жорстоко пресувала Майдан, і яка нещодавно була поновлена в органах прокуратори, мило бесідує з іншою людиною, яка, за інформацією, купила за 5 мільйонів доларів собі місце в списках БПП і зв’язана з цілою низкою корупційних скандалів. Я говорю про прокурора Лисенка (той, що входить в злочинне угрупування «Лисі птахи») і депутата Грановського.

— Той факт, що Гнапу вдалося зафіксувати такі позаслужбові стосунки працівників прокуратури та депутатів, говорить багато про що.

— Чи можна більш детальніше – про що саме говорить цей факт?

— Це, як і багато інших фактів, говорить про те, що прокуратура керована українською політичною верхівкою.

Прокуратура використовується для виконання певних завдань.

— Яких?

— Приміром, для боротьби з опонентами, для вирішення корпоративних конфліктів.

— В центральному апараті Генпрокуратури ви працювали з 2002 по 2004-й, тобто ще при Кучмі, потім – з 2007 по 2010-й. Чому ви тоді не говорили про те, що вся система вітчизняної прокуратури спрямована на обслуговування інтересів політичної верхівки?

— По-перше, система – якщо ми говоримо про систему – прийшла до цього стану поступово. Коли, після закінчення університету, я почав працювати у слідстві (1999 — 2002 рр. – МИР), тоді ще не було поширене поняття замовних справ. Вони тільки починали з’являтись.

— Ви це говорите відповідально?

— Принаймні, кримінальні провадження, які я розслідував, не були замовними. А в 2002-му, коли я перейшов в Генеральну прокуратуру, увесь цей час я працював на одному напрямку, і напрямок цей – міжнародне співробітництво. Це робота наполовину дипломатична, наполовину прокурорська. Тому я міг спостерігати за тим, як прокуратура змінюється, так би мовити, із певної дистанції. Оскільки я не був людиною публічною, я завжди озвучував свою точку зору принаймні в тому колі людей, із якими спілкувався.

Фото: Марія Шевченко

— І якою була ваша точка зору на прокуратуру ?

— Такою, що прокуратура скочується, займається виконанням політичних замовлень, є корумпованою. І коли до влади прийшов Пшонка (листопад 2010 – МИР), — перше, що я зробив, якраз на День прокуратури – написав заяву про звільнення.

— Гаразд. Коли почалося це «скочування» прокуратури до корупційного органу, про яке ви говорите?

— Ви знаєте, в тій чи іншій мірі вона, корупційна складова, була ще за прокуратури радянських часів. За часів Кучми показовим прикладом була справа Гонгадзе. Це був перший прояв того, у що прокуратура перетворилась зараз. І після цього, з початку двохтисячних, прокуратура котилася вже виключно вниз.

— Це «скочування» сьогодні вже досягнуло свого дна, чи падати ще є куди?

— Мені здавалося, що свого «дна» прокуратура досягнула за часів Пшонки, і що падати, дійсно, вже нема куди. Але я помилявся.

Дуже швидко після того, як прокурором був призначений Шокін, стало зрозуміло, що падати ще є куди…

 — Чи я правильно зрозуміла ваші твердження про те, що прокуратура часів Шокіна – це страшніше явище, аніж прокуратура часів Пшонки?

— Якщо дивитися з точки зору очікувань людей після Революції Гідності – тоді так, це ще страшніше явище…

— А хіба не Революція Гідності, не Небесна Сотня і ще сотні безвісти зниклих, про яких, до речі, чомусь вже ніхто не згадує – хіба не все це має бути мірилом всього, відбувається в нашій країні сьогодні?

— З цієї точки зору, повторюю, я вважаю прокуратуру часів Шокіна більшим злом, аніж прокуратуру часів Пшонки.

 — Однак ваша, так би мовити, точка неповернення  – це «діамантові прокурори»…

— Чому? Ні. Наші розмови з журналістами стосуються, зокрема, й того, чому досі в країну не повернуті активи колишніх високопосадовців. На сьогоднішній день в суді нема жодного кримінального провадження стосовно персон із санкційного списку ЄС, яке б стосувалося розкрадання державного майна. Говорити про те, що ми хоча б трішки наблизилися до повернення в Україну активів, які були заарештовані чи «заморожені» нашими закордонним колегами, ми не можемо.

Якщо ми хочемо повернути активи – нам потрібні вироки і потрібні засудження.

— Чому цього не відбувається?

— Дві причини: непрофесіоналізм та корупція. «Діамантові прокурори» — це теж, звісно, яскрава ілюстрація загального стану сьогоднішньої прокуратури. Ця справа демонструє рівень корупції, котра існувала в прокуратурі до Шокіна, під час Шокіна і вже після його звільнення. Питання, мабуть, не в генеральному прокуророві. Питання в тому, що ця установа дійшла до такого рівня деградації, що їй потрібні докорінні зміни. Шапакін і Корнієць – лише невеликий прояв цієї деградації.

— Власне, ми говоримо про Систему. Уявімо собі цю Систему у вигляді великого, задоволеного життям і ситого тюленя. А Шапакін, Корнієць etc. – це просто один маленький прищик на великому тілі цього тюленя. Але питання в тому, що робити із цим тюленем, із всією Системою? Замазати зеленкою цей один прищик – не вихід…

— Звісно, її, цю систему, необхідно реформувати. І, звісно, існує методика – як це робити. Потрібно змінювати кадровий склад. Потрібно змінювати систему координат. Нинішня прокуратура є радянською за своєю суттю, ієрархічною. Коли прокурор згори сказав, а прокурор знизу – виконав, навіть не думаючи про те, законна вказівка його начальника чи ні. Якщо не буде змінена ця система координат і не буде забезпечена процесуальна незалежність прокурора від вищестоящих прокурорів – нічого не буде. Бо якщо цей прокурор не виконає вказівку своїх вищестоящих колег – його притягнуть до відповідальності і викинуть із системи.

Фото: Марія Шевченко

Звичайно, що і людей потрібно змінювати. Тому що, якщо ми зробимо корумпованого прокурора процесуально незалежним, ми так само нічого не доб’ємося. Прокуратура має стати децентралізованою, із процесуально незалежними прокурорами, і люди туди мають відбиратися дуже ретельно.

Для цього, безумовно, потрібно проводити конкурси на прозорих засадах.

Як на мене, реформування почали з хвоста. А варто було – з голови. Тому що риба гниє саме звідти.

Варто було провести прозорі конкурси в генеральну та регіональні (обласні) прокуратури. Бо те, що відбулося в місцевих прокуратурах – це профанація…

По суті, усі колишні керівники районних та міських прокуратур знову опинилися у своїх кріслах. Не було призначеного жодного зовнішнього кандидата.

Тобто, ніяких змін в цій системі ще й близько не було.

— Добре, тоді поясніть мені логіку дій тодішнього прокурора Шокіна, який, як ви стверджуєте, робив і продовжує робити все можливе, аби «діамантові прокурори» вийшли сухими із води. Чому – заради двох, по суті, рядових прокурорів – на кін ставиться репутація всієї прокуратури, а, відтак, всієї держави, яка, виходить, ледь не з боєм захищає корупціонерів.

— Ви знаєте, я задавав собі це питання неодноразово.

І мені здається, ніхто, крім Шокіна, не зможе відповісти на нього.

Коли по нам почали порушувати кримінальні справи, почали переслідувати наших слідчих і прокурорів, у мене ще була надія, що все це відбувається без його відома. Я прийшов до Шокіна і мені було сказано: «Та ні, цього не може бути, Столярчук (заступник генерального прокурора – МИР) цього не може робити…». Я повертаюсь до себе в кабінет і бачу в Інтернеті доручення людей Столярчука перевірити всіх наших слідчих і прокурорів, включно із тим, де і з ким вони живуть». Я знову йду до Шокіна, показую йому цю інформацію, і він знову каже: «Та ні, не може цього бути». Така гра продовжувалася кілька днів, поки я не сказав: «Будь ласка, займіть якусь позицію. Якщо ви задекларували свою боротьбу з корупцією – будь ласка, доведіть свої наміри».

Він моєю порадою не скористався…

— Чому?

— Бо він зробив такий вибір.

Він міг увійти в історію як реформатор і борець з корупцією. Але натомість «вляпався» в зовсім іншу історію, нехорошу.

В день затримання так званих «діамантових прокурорів», Корнієць сказав Сакварелідзе: «Я вже повідомив кому треба про своє затримання. Якщо мене не витягнуть, то я здам всіх. Тому не хвилюйтеся, у вас нічого не вийде».

Із цього я роблю висновок, що система кругової поруки настільки потужна, вони настільки багато знають один про одного, що просто не можуть не потягнути на дно всіх, якщо стане тонути хтось один.

— І остання ланка цього ланцюга кругової поруки – Шокін?

— Ну, в прокуратурі – так.

— Тобто, цей ланцюжок в’ється далі, за межі прокуратури?

— Я говорю про те, що Корнієць, заявляючи, що його обов’язково «витягнуть», мав на увазі вище керівництво ГПУ. А які гарантії і від кого отримав генеральний прокурор, дозволивши собі поводитися настільки зухвало – це вже інше питання. І воно так само потребує відповіді.

— Отже, все настільки банально — ті, хто пов’язаний круговою порукою, рятує свою власну шкуру?

— Ну, можливо, є й інші причини. Можливо, ми про них колись дізнаємося. І тоді вся ця історія не буде виглядати такою банально, як вона, й справді, виглядає сьогодні.

Фото: Марія Шевченко

Ви знаєте, від середовища Шокіна дізнався про ще одну фразу, яку він обронив: «Вони (ну, тобто я, Сакварелідзе та ін.) залізли в мою сім`ю. І я їх знищу». Що означають слова «моя сім`я» — я не знаю.

— Ви й справді вірите у те, що правда рано чи пізно відкриється?

— Так.

— А ви особисто знаєте цю правду?

— Здогадуюсь…

— Давайте повернемося до теми реформування органів прокуратури. Скажіть, в якій ще країні прокурори – при офіційній зарплаті в кілька тисяч гривень — їздять на Porsche Cayenne? Окрім країн африканського континенту…

— Не кожен прокурор їздить на Porsche Cayenne. Якщо комусь цікаво – можемо перевірити, на чому їздять прокурори міжнародного управління ГПУ.

— Ми говоримо не про міжнародне управління.

— От я більшість часу працював саме в міжнародному управлінні. А функціональні підрозділи – тут я з вами погоджуюсь. Але є ще гірші прояви корупції.

 Є такі люди, які ставлять свій Porsche Cayenne за три квартали від ГПУ, приходять на роботу в дешевому потертому костюмі і роблять вигляд, що їм жити нема за що.

А насправді – володіють серйозними активами, в тому числі – й за кордоном.

— Тобто, публічно приїздити на роботу на Porsche Cayenne по-вашому, порядніше?

— Невідомо…

— До речі,  наскільки правдивою є інформація, що один із таких «публічних», Владислав Куценко – родич депутата Сергія Соболєва з «Батьківщини»?

— Я знаю, що він працював помічником цього депутата. А взагалі – я не знаю, що це за персонаж.

— Це людина, яка ледь не щодня говорить про вас усілякі цікаві речі в « телевізорі»…

Так от, багатьох обурив той факт, що в перший же свій робочий день в прокуратурі цей пан з’явився на публіці в пальто за п’ять тисяч євро. Якось зовсім не по-європейськи все це виглядало…

Одночасно ви говорите про необхідність докорінного реформування прокуратури. Тобто, образно кажучи, ви пропонуєте, аби оце цей тюлень почав сам себе пожирати. Але ж цього не станеться.

— Не станеться! Бо для цього потрібна політична воля.

— От. Ми прийшли до найголовнішого. До політичної волі змінити хоч щось у цій країні…  

— Якщо не буде політичної волі – усі розмови про реформи так і залишаться розмовами.

— Так де ж її взяти, цю політичну волю?

— До речі, нещодавно з’явилась дуже цікава стаття про те, що люди, які вивчили причини провалу антикорупційних реформ в Україні, рекомендують не надавати фінансової допомоги Україні до того часу, доки вона не почне здійснювати реальні реформи.

— Гаразд. Давайте про політичну волю більш конкретніше поговоримо. У нинішній ситуації політична воля повинна бути лише в однієї людини – в Петра Олексійовича Порошенка.

— Спірне питання. Україна, все-таки, парламентсько-президентська республіка. Хоча президент, на мою думку, перетягує ковдру на себе, а парламент – не бере на себе ту відповідальність, які він за законодавством, повинен на себе брати.

А оскільки, все-таки, у нас парламентсько-президентська республіка, то багато чого залежить і від парламенту, і від прем’єра.

Фото: Марія Шевченко

Однак, повторю, де-юре ми парламентсько-президентська республіка, а де-факто – президент суттєво перевищує свої повноваження.

— Віталію, я переконана, що ви володієте в стократ більшим обсягом інформації, аніж я. Тому вам говорити про самостійність прем’єра чи парламенту – це, як мінімум, викликати усмішки у наших читачів…

— Ну я ж не говорю про персоналії, я говорю про інституції.

— Але ми живемо в конкретній ситуації. В тій ситуації, коли розмови про самостійність Ради чи прем’єра нічого, окрім скепсису, не викликають. Я говорю про ситуацію, в якій навіть не оприлюднено списки нової парламентської коаліції.

— На жаль, це так.

— Тобто, є теорія, а є — практика. Ми розмірковуємо про те, що необхідно робити для того, аби реформи стали дійсністю. Це теорія. А практика — це наше сьогоднішнє життя. І це – два паралельні світи, які ніколи не перетнуться. Вибачте, але ми борсаємося в багні. І ніяк не можемо із нього вибратися…

— Можливо, люди, які сьогодні при владі, не хочуть із того багна виборсуватися?

— І який вихід? Так, я читала одне і ваших останніх інтерв’ю, де ви одним із рецептів змін на краще називаєте зміну влади.

— Так мені здається, що єдиним виходом — є зміна влади.

— Знову ж таки – це теоретичні розмірковування. Як це здійснити на практиці?

— Вочевидь, це дострокові вибори. Тому що ця коаліція, яка навіть де-юре не існує (та й де-факто із нею проблеми ) – буде існувати недовго.

А якщо надалі не буде реформ – а, здається, їх таки не буде, то окрім зміни влади іншого виходу я не бачу.

— Тоді я вам задам питання, яке задаю багатьом: ви не боїтеся реваншу?

— Мені здається, що нинішня влада якраз використовує страшилки про повернення «регіоналів» для того, щоб прикрити свою бездіяльність і надалі не проводити реформи.

«Так, — говорять вони, — можливо, ми і не туди рухаємося, але ви тільки уявіть, хто може прийти на наше місце у випадку позачергових виборів!»

Починаються розмови, що Путін когось приведе, чи якісь радикали зайдуть у парламент. Мені здається, це відмовки.

Фото: Марія Шевченко

— Але якась частка рації у цих словах є.

— Є, звісно. Саме тому завдання громадянського суспільства – це об’єднання здорових сил. І рух на вибори єдиною, здоровою силою, яка повинна перемогти.

— Громадянське суспільство — це десь три відсотки від усього населення.

— Більше.

— Ну чотири.

— Це ті активні люди, які повинні створити нову і здорову політичну силу. А решта розумних людей – вони розберуться і підтримають нових політиків, я думаю.

— Отже, ви вже готові говорити по свою участь у новій політичній силі?

— Нема іншого виходу як створення такої політичної сили і намагання, все-таки, повернути Україну на шлях реформ.

— Тобто, ви вже в якомусь переговорному процесі?

— Скажімо так: я намагаюся об’єднати людей, які до цього часу не були об’єднані.

Ось у цій частині я беру участь у переговорному процесі.

— Заяви Фірсова про створення нової політичної сили таки можна пов’язувати і з вашим іменем? Бо він ваше ім’я називав.

— Окрім мене, були названі і Найєм, і Лещенко і ще багато хто…

Переговори ведуться. Повторюсь – іншого виходу, окрім як створення  нової політичної сили, яка має бути єдиною – нема.

— Тобто як – єдиною?

— З точки зору ідеології. Вона повинна бути достатньо сильною, аби подолати у людей страхи про прихід «людей Путіна» чи якихось радикалів до влади.

 — Я лише одну ремарку вставлю, закінчуючи тему із новою політичною силою. Той таки Єгор Фірсов, анонсуючи створення нової і  потужної політичної сили, заявив, що вона буде існувати на партійні внески. На цьому, власне, можна вже й припиняти говорити про «нову і потужну», тому що навіть дядько в якомусь черкаському селі вже чудово знає, у скільки обходиться утримання, а тим більше — виборчі кампанії для політичних проектів. Тому, думаю, взагалі не варто дратувати людей згадуванням про членські внески…

— Я вже стикався з інтерпретацією його слів, яка, як потім з’ясовувалось, не зовсім відповідала тому, що він говорив. Можливо, він  мав на увазі, що окрім інших джерел фінансування, будуть також і членські внески партійців.

Фото: Марія Шевченко

 — Тому що всі розуміють що новий політичний проект — це мільйони доларів.

— І хто буде платити?

— Як хто? Олігархи.

— Якщо така сила буде фінансуватися олігархами, ми отримаємо просто ще одного клона існуючих сьогодні і всім добре відомих політпроектів.

І, знову ж таки, ніяких реформ не буде.

— Є ще одне джерело фінансування – Америка.

— Я не чув, щоб Америка напряму фінансувала політичні партії.

— Звісно ж, не напряму. Є й ще одне джерело фінансування українських політичних проектів —  Росія. Але, сподіваюсь, в такий проект ви не підете…

— (сміється)

— Тоді скажіть, чи нинішній одеський губернатор – можливий лідер майбутньої політичної сили?

— Михайло Саакашвілі – один із учасників переговорного процесу.

Якщо вам цікаво моє особисте ставлення – то я вважаю, що Україна вже наїлася політичними проектами імені когось.

Країна нарешті повинна дозріти до політичних проектів, які будуть існувати виключно на ідеологічних засадах. Бо всі решта – це проекти під конкретні вибори. Але проблема у тому, що ідеологічних партій у нас практично нема.

Знаєте, по роду роботи мені дуже часто доводилося зустрічатися із послами європейських держав, які тільки прибували працювати в Україну і їм цікаво було дізнатися про принципи роботи правоохоронної системи, прокуратури і т.д. І коли розмова йшла далі і ми зачіпали політичне життя України, практично кожен посол задавав одне і те ж питання: «А чим відрізняється партія А від партії Б»?

І мені було соромно відповідати: «Та нічим…»

Фото: Марія Шевченко

«Яка їхня ідеологія?»  — питали мене європейські дипломати. Я не міг їм сказати: «Ті ніякої! Їхня ідеологія – це набір гасел, на яких вони йшли до влади». От і все.

— Невже ви вважаєте що за цей рік-півтора, який нам лишився до виборів,  у країні щось зміниться?

— Я вважаю, що нарешті щось має змінитися.

— І яка ідеологія, по вашому, повинна лежати в основі цього нового проекту?

— Мені здається — ліберально-демократична.

Головне, що це не має бути проект для заходу в парламент.

— І наше суспільство, на ваш погляд, готове сприймати ліберально-демократичні постулати?

— Вважаю, що так. І два Майдани це довели.

— Гаразд. Пропоную змінити тему розмови і поговорити про свободу слова в Україні.  Нещодавно ви заявили, що ситуація довкола Савіка Шустера – це наступ на свободу слова. Ви справді вважаєте, що між Шустером і самим поняттям «свобода слова» можна ставити знак рівності?

— Придушення будь-якого ЗМІ я вважаю наступом на свободу слова. Що стосується Шустера, коли на нас почали тиснути й іншого виходу, окрім як звернутися до громадськості і до ЗМІ у нас не лишилося – журналісти із проекту Шустера були серед тих небагатьох, хто запросив нас до себе на ефір і дав можливість розповісти про ситуацію, яка тоді склалася.

Чесно кажучи, саме завдяки тому, що ми змогли озвучити свою інформацію, нам вдалося тоді захистити і зберегти на посадах слідчих і прокурорів з нашої команди. Тому я був і лишаюся вдячний цим журналістам. Саме публічність дозволила захищати нашу справу такий тривалий час.

Фото: Марія Шевченко

Ані я, ані мої колеги журналістів про це не просили – вони самі вийшли на зв’язок і запропонували надати свої медіа-майданчики для оприлюднення нашої позиції.

Тому, я вважаю, що в проекті Шустера є свобода слова.

— А взагалі, яка, на вашу думку, ситуація із свободою слова в країні?

— Не дуже добра. Ви знаєте, що я не був надто публічною людиною, працюючи в прокуратурі. Але так сталося, що тепер я багато спілкуюся і журналістами. І не лише офіційно. І це дало мені можливість дізнатися про цікаві речі з журналістської «кухні». Особливо про «темники».

Журналісти, отримували вказівки, приміром, про те, як висвітлювати інформацію про мою відставку, як її тлумачити.

— І як пропонували тлумачити?

— Що такий крок Каська – непатріотичний, що ми втрачаємо імідж країни та втрачаємо підтримку Європи. У мене назбиралося вже багато таких прикладів. А це означає, що відбувається повзучий наступ на свободу слова. І я вважаю, що це дуже погані симптоми.

— Але ви не готові називати ті канали, з яких надсилали ці темники про вас?

— Ні. Не хочу створювати тамтешнім журналістам проблеми. До того ж, це не тільки канали – це й газети, й інтернет-видання. І мова йде не лише про мене. Знаю особисто декількох людей, кого включили в так званий «стоп-лист» на деяких телеканалах. І це дуже погані тенденції.

— Сьогодні, за інформацією, планують знову голосувати призначення нового генерального прокурора… 

— Третього травня в Севрука закінчився термін «в.о.». Більше місяця в країні нема генерального прокурора.

Мабуть, справа розстрілу Майдану направлена до суду, всі справи колишніх українських високопосадовців, звинувачуваних у розкраданні державних мільярдів – направлені до суду, корупція подолана. Мабуть країні не потрібен генпрокурор…

— А ви переконані, що у випадку призначення – новий генпрокурор доведе до суду всі ці справи?

— А у нього виходу іншого не буде!

Він або це зробить дуже швидко, або через два місяці у парламенті знову збиратимуть підписи за його відставку.

— Ви дуже толерантно відгукуєтесь про імовірного нового прокурора – Юрія Луценка.

— Як я можу інакше відгукуватися про свого колишнього клієнта? (сміється).

— В такому випадку, добре, що ви не психіатр, звичайно… Але – на чому все-таки, базується ваш оптимізм стосовно Луценка-прокурора?

— Хочу наголосити – в жодному своєму інтерв’ю я прізвище Луценка – не називав. Я говорю про критерії. Я не хочу зараз обговорювати Луценка, Жебрівського, ще когось, чиє прізвище внесуть (чи не внесуть) в парламент. Я говорю про завдання, які стоять перед цією особою. Якщо така людина знайдеться, якщо вона може виконати ці завдання – мені все одно, яке прізвище вона носить.

— Так, я пригадую цю вашу фразу: неважливо, яке прізвище цієї людини, але вона повинна казати «ні» президенту, прем’єру, депутатам парламенту… Ви думаєте, на всі 45 мільйонів українців знайдеться хоч одна така людина?

— А інший прокурор нам не потрібен.

— Назвіть мені хоч одне прізвище того, хто осмілиться казати «ні» вище переліченим особам?

— Ну, я називав прізвище. Не з українського середовища.

— А з українського?

— Думаю, є. Хочете, щоб я назвав прізвище? Тоді я не заздрю цій людині, бо у неї виникнуть проблеми. Такі самі, які виникли у мене.

— Секундочку… Ви вірите в те, що Петро Олексійович Порошенко запропонує ту кандидатуру, яка готова казати йому особисто «ні»?

— Я дуже хочу, щоб так сталось.

— Ну, хотіти не шкідливо, звичайно.

— А що ви пропонуєте? Лишити все так, як є? Ось ми – я, Сакварелідзе,  — ми не мовчали і ми могли собі дозволити казати «ні». І я вважаю, що це добре, що такий прецедент принаймні був створений в стінах ГПУ.

Бо якби цей тюлень, кого ви змалювали на початку розмови – і далі жив би собі далі без усіляких перешкод – ось це було б погано. Ви знаєте – я би і другий раз так само вчинив, хоч і знав, що отримую по голові.

Фото: Марія Шевченко

Я радий, що воно так сталося, і справді вважаю, що зміни можливі.

Якщо ми з вами опустимо руки – то зміни в нашій країні дійсно ніколи не настануть.

— Тобто, ви вірите в еволюційний поступ реформ?

— Знаєте, я не мав повноважень закликати до революції. І Сакварелідзе не мав. Тому, коли наш еволюційний поступ зупинили – ми намагалися залучити громадянське суспільство, а тоді нас просто викинули з прокуратури. Але принаймні в нас совість чиста. Бо і я, і Давід зробили все, що могли в даній ситуації.

Суспільство зрозуміло сутність прокуратури, зрозуміло, що докорінні, глобальні зміни в системі органів прокуратури — вкрай необхідні. Більшого, знову ж таки, за відсутності політичної волі – досягнути просто не можна було.

— А вам не здається, що зараз країна проходить той самий період, який вже проходила в 2010 — 2013 роках, після обрання президентом Януковича. Тоді так само була відсутня реакція з боку тодішньої влади на вимоги і настрої суспільства, на мільйони прикладів корупції і крадійства владних персон, і зараз повторюється все один в один…

 —  Я не знаю, що має відбутися в свідомості людей, які відповідають за долю цієї країни, щоб вони розвернулися обличчям до людей, і провели ті реформи, які від них очікує суспільство.

Наскільки я розумію, точка неповернення, на жаль, пройдена. Хоча мені дуже б хотілося помилятися.

 — Я задаю це питання багатьом, і вам у тому числі – чому влада, вибачте на слові, плює на власне суспільство? В чому причина такого зневажливого ставлення до свого народу? При чому — неприкритого ставлення.

— Я не можу цього пояснити Я був учасником і Революції 2004-го і Революції 2014-го. І для мене все, що відбувається сьогодні в країні – виглядає дико.

— Але ми не зможемо рухатися далі, якщо ми не зрозуміємо, чому так відбувається…

— Ми прийшли до початку нашої розмови. Без зміни влади і політичних еліт ми нічого не доб’ємося.

 

Галина Плачинда, видання МИР


Теги: Касько Виталий

Дата і час 12 травня 2016 г., 12:20     Переглядів Переглядів: 2117
Коментарі Коментарі: 0


Коментарі:

comments powered by Disqus
05 листопада 2025 г.
loading...
Загрузка...

Наші опитування

Чи вірите ви, що Дональд Трамп зможе зупинити війну між Росією та Україною?







Показати результати опитування
Показати всі опитування на сайті
0.042266