АНТИКОР — національний антикорупційний портал
МОВАЯЗЫКLANG
Київ: 8°C
Харків: 8°C
Дніпро: 8°C
Одеса: 8°C
Чернігів: 9°C
Суми: 8°C
Львів: 4°C
Ужгород: 8°C
Луцьк: 4°C
Рівне: 3°C

"50 відсотків виборців готові продати свій голос"

Читать на русском
"50 відсотків виборців готові продати свій голос"
"50 відсотків виборців готові продати свій голос"

ЯКОЮ БУДЕ ВИБОРЧА КАМПАНІЯ ДО МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ, – РОЗПОВІДАЄ ПОЛІТТЕХНОЛОГ КАТЕРИНА ОДАРЧЕНКО

Нещодавні довибори народних депутатів у 205-му мажоритарному окрузі в Чернігові свідчать, що якість українських політичних еліт не змінили ні Майдан, ні війна? Знову побачили кампанію, де кандидати підкуповували виборців.

– У 1990-х вижили саме такі люди – з певними якостями і типом мислення. Зараз вони при владі, фінансують політичні рухи або самі балотуються. Від цього й такі методи.

Роздавання гречки і грошей буде й на місцевих виборах у жовтні?

– 50 відсотків виборців готові продати свій голос, за останніми дослідженнями центру "Соціс". Зараз таких більше, ніж було під час попередніх кампаній. Тому кандидати й ідуть цим простим шляхом.

На яких темах спекулюватимуть?

– Найбільше використовуватимуть тему соціальної справедливості, але в різних формах. Зокрема, й роздаватимуть "подарунки" – ту ж гречку. Та не слід говорити, що люди, які її беруть, – погані. Вони отримують 1200 гривень пенсії й не можуть за неї вижити. Погані ті, хто використовує такий передвиборний хід. Якщо справді хочеш дієво допомагати людям – май постійну соціальну програму. Коли ж вона працює тільки перед виборами – це підкуп.

"Гречка" буде ефективною всюди?

– Якщо округ заможний, то кандидати наголошуватимуть на західних цінностях, системних проектах, демократії, боротьбі з незаконними забудовами. На минулих виборах до Верховної Ради добре працювала тема зовнішнього ворога. Наприклад, розігрують сценарій: потенційному меру телефонує хтось із нібито кремлівського оточення. Щось пропонує, а той відмовляється. Після подібних історій кандидати вигравали. Зараз на цій темі також спекулюватимуть.

 
Катерина ОДАРЧЕНКО, 27 років, політтехнолог. Народилася в Херсоні. Батько – колишній народний депутат і губернатор Херсонської області Юрій Одарченко. Закінчила Херсонський державний університет за спеціальністю ”право”. Потім у Київському національному університеті імені Шевченка здобула фах генетика. Виграла грант на післядипломне навчання у Вашингтонському університеті. Вивчала політичний менеджмент. Також має освіту з державного управління, здобула її в Інституті політичних і етнонаціональних досліджень імені Івана Кураса НАН України. Створила з партнерами освітній громадський проект – Інститут демократії та розвитку PolitA. Очолює департамент у компанії SIC Group Ukrainе, яка діє у галузі маркетингових технологій та політичного консультування. Чоловік Тимур працює в сфері IT-бізнесу та інвестицій. Дітей не мають dqxikeidqxiqqeantКатерина ОДАРЧЕНКО, 27 років, політтехнолог. Народилася в Херсоні. Батько – колишній народний депутат і губернатор Херсонської області Юрій Одарченко. Закінчила Херсонський державний університет за спеціальністю ”право”. Потім у Київському національному університеті імені Шевченка здобула фах генетика. Виграла грант на післядипломне навчання у Вашингтонському університеті. Вивчала політичний менеджмент. Також має освіту з державного управління, здобула її в Інституті політичних і етнонаціональних досліджень імені Івана Кураса НАН України. Створила з партнерами освітній громадський проект – Інститут демократії та розвитку PolitA. Очолює департамент у компанії SIC Group Ukrainе, яка діє у галузі маркетингових технологій та політичного консультування. Чоловік Тимур працює в сфері IT-бізнесу та інвестицій. Дітей не мають

У великих містах приділятимуть увагу прихованій рекламі в інтернеті. Адже потрібно формування громадської думки в мережі й серед журналістів – надзвичайно важливі складові кампанії.

Також працюватимуть "від дверей до дверей", але в оновленій формі. У кожному будинку обиратимуть людину, яка має пройти всіх його мешканців й агітувати за того чи іншого кандидата або партію.

Досі ефективні фіктивні соціологічні дані. Їх застосовують кандидати, які не мають значних коштів – щоб побудувати велику польову структуру, найняти агітаторів.

Це все спрацьовує через незрілість суспільства? Чи політики просто не хочуть іти важчим шляхом?

– По-перше, у нас немає справжніх партійних структур на місцях. Головами осередків ставлять друзів, кумів, ситуативних партнерів, просто знайомих. Але їм нецікаво розвивати політичну структуру. Звідси й відсутність партійної конкуренції, необхідної для демократичного розвитку країни.

Другий фактор: громадянське суспільство в Україні поки що акумулюється тільки навколо протесту. В європейському ж розумінні воно – це коли кожен другий чи третій громадянин бере участь у суспільній діяльності. Один створює щось на зразок ОСББ, другий захищає тварин, третій організовує благочинність. У нас критичної маси активних людей ще немає.

І третє: в Україні відсутнє розуміння, що таке держава, а що – муніципалітет. Люди мають дуже абстрактне поняття, що робить депутат місцевої ради, які його обов’язки. Навіть не знають, що він працює безкоштовно. Зате є стереотип, що народний депутат – законотворець насправді – повинен займатися проблемами ЖКГ, лавками під будинками.

Який має бути бюджет виборчої кампанії кандидата, щоб виграти?

– У Києві для перемоги в мажоритарному окрузі треба залучити від 30 до 120 тисяч доларів. У регіонах можна стартувати з 10 тисячами. Деякі кандидати вкладають і мільйони у свої кампанії. Але це від неефективності витрачання коштів. Буває, приходять до кандидата консультанти й кажуть: "Тобі давно потрібно 150 бордів по місту". І той їх купує. Хоча є чіткий розрахунок, скільки зовнішньої реклами і якого формату треба на певну кількість виборців в окрузі.

Були випадки, коли вигравали вибори до Верховної Ради, вклавши в кампанію 150–200 тисяч доларів. Але люди мали додаткові ресурси – наприклад, високий рівень упізнаваності. Адже вибори – це не лише гроші. Кандидат може інвестувати 10 чи навіть 20 мільйонів, і програти – якщо немає команди.

Як із вкладанням коштів у вибори олігархами?

– У великих політичних сил бюджет на виборчу кампанію по країні – від 50 мільйонів доларів. І там можлива співпраця з фінансово-промисловими групами. Але на рівні заведення до парламенту депутатів, які відстоюватимуть інтереси цих груп чи людей, які їх очолюють. Також партії продають місця в списках. Але якщо в олігарха немає бізнес-інтересів у Херсонській області, то який сенс фінансувати там кандидата до місцевої ради чи в мери? На місцях на "своїх" кандидатів роблять ставки тамтешні великі підприємці.

Які основні зміни в новому виборчому законодавстві?

– У законі є чимало неточностей. Вибори проводитимуться нібито за відкритими списками. Це означає, що в бюлетені буде вказано партію, прізвище першого номера партії та кандидата, закріпленого за конкретним округом. Виборець голосує саме за партію. Політсили, які отримали понад 5 відсотків голосів, беруть участь у розподілі мандатів у місцевих радах. Якщо партія не долає бар’єр, то й кандидат від неї не потрапляє до ради.

Насправді, це не до кінця "відкриті списки". Людям не дають вибору – адже за кожною партією в конкретному окрузі буде закріплений лише один кандидат.

Ще з мінусів: скоротили кількість депутатів у місцевих радах – залежно від кількості населення. До 1 тисячі виборців – 12 депутатів, від 1 до 3 тисяч – 14, понад 2 мільйони виборців – 120. Навіщо було скорочувати? Адже що більше депутатів у місцевій раді, то повніше представлені інтереси громади. Очевидно, що закон на руку великим політичним силам, які мають кошти для медійної кампанії.

Із позитивного в ньому те, що у великих містах мерів обиратимуть у два тури – абсолютною більшістю голосів.

Можливий реванш колишніх "регіоналів"?

– В "Опозиційного блоку" є політичне майбутнє. На півдні та сході країни його підтримка сягає 10 відсотків. У Центральній Україні – від 5 до 7.

Нинішня влада погано пояснює, куди ми йдемо. Люди переважно не розуміють, заради якого майбутнього країни їм сьогодні треба затягувати паски. Грузинські реформи здаються такими чудовими лише тому, що в них хороший піар. Державний міф треба створювати. А реформи – це інструмент, щоб міф став реальністю. Це – прогалина політичних еліт, які нині при владі. На певному етапі варто посунути вбік свої бізнес-інтереси. Приміром, заробляти не 100 відсотків, а 10.

У владі є достойні люди. Але таких має бути принаймні понад 10 відсотків. Тоді вони реально впливатимуть на політику. Ці люди можуть формуватись у місцевих радах. Адже туди можна пробитися не лише за допомогою грошей, а й через активну позицію.

http://gazeta.ua/


Теги: местные выборыВыборы

Дата і час 24 вересня 2015 г., 09:35     Переглядів Переглядів: 7314
Коментарі Коментарі: 0


Коментарі:

comments powered by Disqus
loading...
Загрузка...

Наші опитування

Чи вірите ви, що Дональд Трамп зможе зупинити війну між Росією та Україною?







Показати результати опитування
Показати всі опитування на сайті
0.041446