Як європейські вантажівки в обхід санкцій через Білорусь потрапляють до Росії
Як європейські вантажівки в обхід санкцій через Білорусь потрапляють до Росії
Переполох серед білоруських автоперегонників. Польща, Латвія та Литва перестали пускати деякі машини з Європи до Білорусі. Це було зроблено, щоб припинити перепродаж люксової техніки до Росії. Про сірі схеми журналісти вперше розповіли наприкінці минулого року.
У новому розслідуванні видання “ БЮРО ” розповідає ще про одну категорію європейських автомобілів, яка робить касу білоруським посередникам – вантажівках. Окрім того, журналісти розкривають мережу компаній у Європі, Білорусі та Росії, які возять легкові авто в обхід санкцій. Але цього разу почнемо з важкої техніки.
Про це пишуть РосЗМІ.
Вантажний перевал
Білоруський бізнесмен та титулований борець Ігор Дятко святкує успіх. Його нова компанія закінчила рік із хорошими фінансовими показниками. Виручка перевищила 14 мільйонів доларів, а чистий прибуток – 14 тисяч доларів. Дятко займається торгівлею автомобілями близько десяти років, але його бізнес помітно "вистрілив" минулого року.Виписки з інформаційної системи «Спарк» – профіль ТОВ «Автобай» та звіт про фінансові результати компанії (2023 р.)
Російська компанія Дятко під назвою "Автобай" імпортує легкові та вантажні автомобілі західних брендів, які потрапили під санкції Євросоюзу. Трейдер активно рекламує актуальні постачання у соціальних мережах. Серед нових надходжень - нові тягачі Mercedes-Benz Actros L і Volvo FH 500. Машини приїхали з Європи. "Автобай" - не єдиний гравець на цьому ринку.
Тягач Volvo. Джерело: volvogroup.com
Підсанкційні європейські вантажівки до Росії возять десятки білоруських компаній, які випливають з митних даних, які є в нашому розпорядженні. Серед найпопулярніших автомобільних брендів – Volvo, Scania, Mercedes-Benz, DAF, MAN, Renault. Країною походження вантажівок є Швеція, Бельгія, Нідерланди, Франція, Німеччина, Польща.
Після повномасштабного вторгнення в Україну Європейський Союз заборонив продавати вантажівки до Росії та Білорусі , але техніка потрапляє до цих країн в обхід санкцій.
Завдяки хитрим схемам у 2023 році з Білорусі до Росії поставлено понад 600 тягачів на 60 мільйонів доларів. До трійки лідерів увійшли «Белшинторгсервіс», «Автобай Лізинг» та «НМП Логістик». Вони розділили між собою майже 60% сірого авторинку, що суттєво покращило їхній добробут.
Ми не включали до нашого рейтингу індивідуальних підприємців, бо за ними немає білоруської бухгалтерської звітності. Проте деякі ІП теж добре заробили на продажі європейських тягачів. Наприклад, минулого року вовковицький підприємець Артем Піскунов продавав до Росії вантажівки Mercedes-Benz, DAF та IVECO. Загальна сума постачання – понад 5,4 мільйона доларів. Піскунов відмовився від коментарів.
Молода, але зухвала
На третьому місці у нашому рейтингу – білоруська компанія «НМП Логістик». Вона з’явилася буквально за кілька місяців після введення європейських санкцій. За рік її виторг зріс у 10 разів – до 7 мільйонів доларів, а чистий прибуток збільшився п’ятиразово – до 47 тисяч доларів.
Виписка із онлайн-системи перевірки компаній legat. By – звіт про прибуток та збитки ооо «нмп логістик»
Директор та єдиний власник «НМП Логістик» – уродженець Кобрина Гліб Чернишов.
Витяг з єдиного державного регістру юридичних осіб та індивідуальних підприємців РБ – ТОВ «НМП логістик»
Минулого року його компанія постачала до Росії вантажівки Volvo, Mercedes-Benz, DAF та MAN. Загальна сума постачання – понад три мільйони доларів.
Гліб Чернишов. Джерело: cargonomica.com
Єдиний покупець вантажівок у Росії – компанія «Про Авто». Минулого року вона показала рекордний виторг у 10 мільйонів доларів і вперше за довгий час закінчила рік із чистим прибутком у 300 тисяч доларів. Про Авто входить в ПП-Холдинг, який пов’язують з великою нафтовою компанією Татнафта.
Виписки з інформаційної системи «спарк» – профіль ТОВ «про авто» та звіт про фінансові результати компанії (2019 – 2023 рр.)
Директор та співзасновник «ПП-Холдингу» – бізнесмен Олександр Проскурін.
Витяг з інформаційної системи «спарк» – аналіз володіння тов «пп-холдинг»
«Якщо немає санкцій між Росією та Білоруссю, то їх неможливо оминати. Обходити можна те, що існує, а чого ні – того ні», – написав у відповідь наші запитання Проскурін.
Під час реєстрації компанії «НМП Логістик» її директор та власник Гліб Чернишов у контактних даних вказав електронну пошту з доменним ім’ям pro.auto. Це сайт компанії "Про Авто", де Чернишов був вказаний начальником юридичного відділу. Згідно з митними даними, білоруська компанія «НМП Логістик» постачала санкційну техніку лише для «ПП-Холдингу». Чернишов пов’язаний з обома компаніями.
«Ми зараз не займаємося більше такими [постачаннями європейських вантажівок до Росії], тому що є певні обмеження з боку держави. Це закрита інформація. Я не хочу коментувати», – сказав «Бюро» Гліб Чернишов.
Експортне агентство
Другий великий постачальник європейських тягачів до Росії – білоруська фірма «Автобай Лізинг». На неї зареєстрований сайт autoby.by , який працює як агрегатор з продажу автомобілів з рук та із салонів по всій Білорусі. Торік виручка «Автобай Лізингу» зросла у шість разів – до 15 мільйонів доларів, чистий прибуток збільшився майже у 22 (!) рази – до 1 мільйона доларів.Виписка із онлайн-системи перевірки компаній legat. By – звіт про прибуток та збитки тов «автобай лізинг»
Власник «Автобай Лізингу» – уродженець Криму з білоруським паспортом Сергій Литко.
Витяг з єдиного державного регістру юридичних осіб та індивідуальних підприємців рб – тов «автобай лізинг»
Ще у 2012 році він заснував у Смоленську торгову компанію «Точні постачання». Згодом вона розрослася до холдингу з філіями в Росії, Білорусі, Казахстані, Киргизстані та Узбекистані. Група компаній спеціалізується на експортно-імпортних операціях.
Виписки з інформаційної системи «Спарк» – профіль ТОВ «точні поставки» та історія володіння компанією
Сергій Литко. Джерело: nds.kg
Ми не брокери, не логісти, не транспортна компанія. Ми – експортне агентство, яке допоможе […] продати ваш товар у будь-яку точку світу», – сказано на сайті холдингу.
Минулого року «Автобай Лізинг» постачав до Росії тягачі під брендами Volvo, DAF, MAN, Scania та Renault. Загальна сума постачання – понад 5,8 мільйона доларів.
«Я у цій діяльності [постачання європейських вантажівок до Росії] безпосередньо не беру участі, тому зараз не можу прокоментувати», – сказав «Бюро» Сергій Литко.
Змінили шини
Найбільший постачальник європейських вантажівок до Росії – білоруська компанія «Белшинторгсервіс». Вона вже майже 30 років торгує шинами, дисками, акумуляторними батареями, автозапчастинами, автомобілями та спеціальною технікою. Її клієнтська база налічує понад 10 тисяч компаній. Після протестів 2020 року в Білорусі «Белшинторгсервіс» постачав шини для Слідчого комітету, Державного комітету судових експертиз, міліції, Військової академії, військових частин, підприємств Управління справами Лукашенка. Минулого року виторг компанії зріс у п’ять разів – майже до 46 мільйонів доларів. Чистий прибуток збільшився у 24 (!) рази – до 390 тисяч доларів.Виписка із онлайн-системи перевірки компаній legat. By – звіт про прибуток і збитки нпооо «белшинторгсервіс»
"Белшинторгсервіс" продавав у Росію тягачі під брендами Volvo, Scania, Mercedes-Benz, DAF, MAN, Renault. За минулий рік обсяги його постачання перевищили 26 мільйонів доларів. Серед покупців – російські компанії, що торгують автомобілями.
Бенефіціаром "Белшинторгсервісу" є білоруський бізнесмен Володимир Сержанович.
Виписки з єдиного державного регістру юридичних осіб та індивідуальних підприємців рб – нпооо «белшинторгсервіс» та сооо «ромстоун-м»; витяг з литовського реєстру юридичних осіб – uab «spiget investment group»
«У мене в компанії працює 200 людей, у мене кредити тощо. Розкажіть, як мені платити зарплати та годувати цих людей. Що мені, закритися і взагалі не торгувати нічим? Що мені, померти?! – сказав Сержанович.
Володимир Сержанович. Джерело: probusiness.io
Він підтвердив, що «Белшинторгсервіс» продає європейські вантажівки до Росії, але не вважає такі постачання обходом санкцій.
«Ми не працюємо із Євросоюзом. Ми працюємо всередині Євразійського економічного союзу. Там ці машини рухаються вільно, там немає обмежень. А як вони туди [в ЄАЕС] заїхали, його хрін знає», – сказав Сержанович.
Ми перевірили VIN-коди вантажівок, які «Белшинторгсервіс» постачав до Росії з Білорусі. Як з’ясувалося, деякі тягачі до цього часу побували в Литві. Звідти вони нібито поїхали до Казахстану, але зрештою потрапили до Росії. Класична схема щодо обходу санкцій.
Відверте зізнання
Усі три компанії з нашого топу, крім вантажівок, продавали в Росію і легкові автомобілі. Раніше ми розповідали , хто стоїть за такими постачаннями. Наразі нам вдалося дізнатися подробиці, як організовано такий бізнес. У ланцюжку поставок задіяні компанії з чотирьох країн – Німеччини, Литви, Білорусі та Росії. Підтвердження цього ми знайшли у документах російського суду. Один із фігурантів нашого розслідування поскаржився туди на дії митниці. Йдеться про компанію «Автобай», якою володіє білорус Ігор Дятко. Минулого року "Автобай" купувала у білоруської фірми "Автобай Лізинг" легкові автомобілі Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Lamborghini, Porsche, Ferrari та інші. Загальна сума постачання – понад 3,5 мільйона доларів. Одна з таких постачань привернула увагу митниці. "Автобай" купив у "Автобай Лізингу" легковий автомобіль Toyota, зроблений на заводі японського концерну в Європі. Митники порахували ціну у п’ять мільйонів російських рублів (майже 65 тисяч євро) заниженою та скоригували її. Компанія «Автобай» оскаржила рішення митниці та виграла суд.
Рішення арбітражного суду м. Москви на користь тов «автобай»
Із судових документів стало відомо, як автомобіль потрапив до Білорусі. "Автобай Лізинг" купив його у литовської компанії Skani Siunta. А литовська компанія привезла машину із Німеччини. Skani Siunta купила її у німецької компанії AZN Auto Zentrum Nord GmbH & Co. KG. Це автосалон у місті Хемніц, який активно торгує автомобілями.
«Зважаючи на введення державами ЄС санкцій щодо РФ та її резидентів […] для імпорту транспортних засобів на територію Росії ТОВ «Автобай» співпрацює з посередницькими компаніями в Білорусі та ЄС», – йдеться у документах.
Переполох на кордоні
Після виходу нашого розслідування люксових машин європейські митники посилили заходи контролю на кордоні. Від вантажовідправника та вантажоодержувача можуть вимагати додатковий пакет документів. Наприклад, декларацію виробника чи обґрунтування логіки маршруту. Тобто учасники угоди мають підтвердити, що підсанкційний автомобіль не осяде у Росії.«Фактично це запровадження механізму контролю за ефективним виконанням уже прийнятих обмежень», – розповів представник Об’єднаного перехідного кабінету Павло Латушко, відповідальний за санкційний тиск.
Наприкінці березня литовська митниця затримала автомобіль BMW X1, яким керував білорус. Перевірка показала, що він перевозив зареєстрований в ЄС автомобіль до третіх країн з комерційною метою. Порушнику загрожує штраф та конфіскація автомобіля.
Затриманий автомобіль BMW на кордоні. Джерело: lrmuitine.lt
«Митна служба може здійснювати будь-який митний контроль, який вона вважатиме за необхідне. Він може включати, зокрема, огляд товарів, відбір зразків, перевірку точності та повноти відомостей, зазначених у декларації, перевірку справжності документів, огляд транспортних засобів, офіційні запити та інші подібні дії», – повідомили Siena у литовській митниці.
Звичайні громадяни не повинні постраждати від посилення контролю на кордоні, оскільки європейські машини не заборонено ввозити до Білорусі. Перевірки спрямовані насамперед на посередників, які перепродують європейську техніку до Росії.
На початку цього року митні органи Литви, Латвії та Естонії домовилися посилити контроль вантажів на кордоні з Білоруссю та Росією, щоб запобігти постачанню товарів в обхід санкцій. Діючим заходом у цьому напрямі експерти вважають уніфікацію обмежень проти Білорусі та Росії.
«Будь-який санкційний захід, вжитий проти Росії, має бути застосований і проти режиму Лукашенка, оскільки будь-яка різниця дає можливість для появи лазівок з боку Лукашенка, майстерного контрабандиста на державному рівні», – сказав Латушко.
За підрахунками норвезької консалтингової організації Corisk є понад три тисячі товарів, які не можна експортувати до Росії, але можна спокійно продати до Білорусі. Серед таких товарів – позашляховики, які можуть використовуватись у війні проти України.
«Щоб експортний контроль був ефективним, санкції щодо Білорусі мають бути дзеркальним відображенням санкцій щодо Росії. Сьогодні білоруська пролом досить велика, щоб армада вантажівок, легкових автомобілів та інших товарів могла пройти із Заходу до Росії і, можливо, далі на поля бою в Україні», – сказав старший радник Норвезького Гельсінського комітету Оге Боркгревінк.
Білорусь є своєрідною брамою на шляху санкційних товарів з Європи до Росії. За даними Corisk, загалом на нашу країну припадає приблизно третина від тіньового експорту до Росії – понад 10 мільярдів євро у 2022–2023 роках.
Автор: Олександр Ярошевич
Теги: Сержанович ВладимирБелшинторгсервисЛытко СергейООО Точные поставкиЧернышёв ГлебООО НМП ЛогистикООО АвтобайДятко Игорьобход санкцийСанкції проти РосіїСанкціїСанкцииантироссийские санкцииРосіяРоссияБілорусьБелорусь
Коментарі:
comments powered by DisqusЗагрузка...
Наші опитування
Показати результати опитування
Показати всі опитування на сайті