РосЗМІ розповіли, як Росії вдається набирати «гарматне м’ясо» без мобілізації

РосЗМІ розповіли, як Росії вдається набирати «гарматне м’ясо» без мобілізації
У країні-агресорці використовують маркетингову піраміду, внизу якої перебуває звичайний росіянин.
Російська влада поки що не вирішується на нову хвилю мобілізації, незважаючи на гостру потребу в рекрутах. На допомогу приходять великі підприємства. Вони фіктивно оформлюють у штат росіян та іноземців, і потім "працівники", що не пропрацювали жодного дня, вирушають на фронт, отримуючи від своїх "роботодавців" щедрі підйомні - до 405 тис. рублів (4422 долари). Так компанії зберігають свої цінні кадри та демонструють лояльність владі. Схема багато в чому нагадує мережевий маркетинг: пошуком фіктивних співробітників займаються "незалежні рекрутери", які вдаються до оригінальних (і не дуже) рекламних хитрощів. Є й історична паралель: так у XVII столітті громади Російської держави делегували на військову службу "даткових людей", приплачуючи їм "підможні гроші". Кореспондент проекту Данило Біловодйов, представившись потенційним новобранцем, розібрався, як влаштований цей симбіоз бізнесу, влади та вербувальників, пише росЗМІ.
На війну – з користю
"Продовжується набір на СВО від РЖД+Пітер+Міноборони! Це 1.000.000 рублів" - так починається повідомлення, яке кореспондент "Системи" отримав буднього весняного вечора в месенджері WhatsApp. Невідомий відправник пропонував піти на війну в Україні на покращених умовах: крім передбачених контрактнику одноразових виплат від Міноборони (195 тис. рублів) та від губернатора регіону (у Петербурзі – 500 тис. рублів), новобранець може отримати ще й грошовий бонус від РЗ – 300 тис. рублів. Разом: 1 млн рублів (11 тисяч доларів).
Подібна схема відправки на війну – номінально влаштуватися працювати на підприємство, відправитися від нього на фронт та отримати щомісячний чи одноразовий грошовий бонус – поступово почала поширюватися в Росії з весни 2023 року. Восени 2022 року після першої хвилі мобілізації, яка спричинила соціальний вибух, влада вирішила зробити ставку на залучення контрактників. Вербування новобранців здебільшого доручили регіональній владі: кожному регіону спустили план щодо набору певної кількості солдатів.
Зараз російська влада продовжує заперечувати можливість нової хвилі мобілізації, але при цьому відчуває гостру необхідність нових рекрутів для продовження військового наступу в Україні. Щоб виконати план із набору контрактників, регіони продовжують конкурувати між собою і намагаються залучити як росіян, так і іноземців, щоб ті вирушили воювати саме від їхньої області. Один із головних "козирів" для залучення новобранців – додаткові підйомні, які йдуть понад виплати від регіону та Міноборони. Сума таких виплат варіюється від 100 до 400 тис. рублів.
Існує дві схеми, за якими новобранець може претендувати на грошовий бонус:
- Рекрут фіктивно влаштовується в штат компанії та отримує від неї одноразову виплату або зарплату, яка нараховуватиметься крім зарплати від Міноборони.
- Деякі регіони пропонують отримати одноразову виплату із спеціального фонду, профінансованого областю спільно з федеральними чи місцевими підприємствами. У такому разі рекруту достатньо укласти контракт у вказаному рекрутерами обласному пункті відбору на військову службу.
Піонером цього методу вербування з надвиплатами виступила Москва: перші оголошення в соцмережах з рекламою контрактної служби та пропозицією підйомних грошей від держпідприємств, а потім і приватних компаній, з’явилися у квітні 2023 року, на початку широкого процесу "прихованої мобілізації". Пізніше у соцмережах почали зазивати на службу та інші великі російські регіони: "Система" виявила оголошення рекрутерів, в яких згадуються Санкт-Петербург, Московська область, Татарстан, Самарська, Волгоградська, Ярославська та Вологодська області. Окрім додаткової виплати, потенційним новобранцям з інших міст найчастіше готові сплатити квиток, забезпечити харчуванням та виділити ліжко у гуртожитку. Усі зручності, аби підписав контракт і пішов на фронт.
Навесні 2023 року кількість рекламних постів про контрактну службу у соцмережі VK перевищила 50 тисяч. Через рік у VK додалося майже 160 тисяч нових оголошень про службу за контрактом. У 2024 році Санкт-Петербург обійшов Москву за кількістю оголошень із закликом вирушити на війну. Наприкінці минулого року мер Москви Сергій Собянін оголосив про дострокове виконання плану контрактників.
Губернатор Петербурга Олександр Беглов цим поки що не хвалився, хоча у місті підійшли до справи серйозно. Надвиплати наближаються до півмільйона рублів, вулиці та міські сайти рясніють рекламою контрактної служби. Так, головна сторінка сайту великого пітерського енергетичного підприємства, Південно-Західної ТЕЦ, зустрічає відвідувача великим банером, що спливає, який запрошує оформитися в штат організації, а потім вирушити на так звану "СВО". Сума додаткових підйомних від ТЕЦ: 405 тисяч рублів (4422 долари).
Кореспондент "Системи" поговорив з десятком рекрутерів із різних міст, стверджуючи, що хоче укласти контракт із Міноборони та отримати грошовий бонус, як це може зробити будь-який росіянин. В результаті цих розмов номер кореспондента, ймовірно, потрапив у телефонну базу людей, які потенційно готові вирушити на війну. І невдовзі на телефон надійшло повідомлення від незнайомого номера із пропозицією вирушити на війну за схемою "РЖД+Пітер".
Відправником спаму із запрошенням на війну виявилася 55-річна Алла Проніна, у минулому – співробітниця московського ЧОПу, а зараз, за її словами, незалежний рекрутер, яка "розкрутила себе сама". Вербувальник просить звертатися до неї по імені-по батькові. Закликаючи на службу, Алла Петрівна розповідає, що квитки до Петербурга будуть оплачені, на місці заселять до гуртожитку та забезпечать харчуванням, а військово-лікарську комісію пройти буде нескладно: "У мене хлопці [комісію] проходили: одне око бачить, інше не бачить. Але вони нормальні: одним оком краще, ніж двома, працюють.
Отримавши попередню згоду від кореспондента, Алла Петрівна перенаправила його до співробітниці "ПТБ "Фактор", куди і має фіктивно влаштуватись майбутній контрактник, щоб отримати виплату 300 тис. рублів "від РЖД". "Фактор" - одна з найбільших у Росії фірм у сфері транспортної охорони та виступає одним із співзасновників асоціації охоронних підприємств РЗ.
У Петербурзі діє і "вигідніша" схема вербування на війну. У ній причетна як мінімум одна велика будівельна компанія – раніше не було відомо про участь петербурзького приватного бізнесу у рекрутингу військових.
"Відродження" для фронту
"Приєднуйся до своїх! Будівельні компанії також хочуть підтримати матеріально наших військових. Запрошуємо на службу за контрактом до лав МО РФ" - подібні оголошення почали з’являтися як у провоєнних пабликах, так і в звичайних групах для пошуку роботи в VK і телеграмі з кінця літа 2023 року. Укласти контракт та вирушити на війну в Україну пропонується у Санкт-Петербурзі.
Проходьте медкомісію, підписуєте договір із "будівельною чи іншою компанією", підписуєте договір з Міноборони, – вербувальник коротко описує процес оформлення кореспонденту "Системи". Таким чином, організація відправляє воювати проти України свого номінально-штатного співробітника, який фактично не пропрацює в компанії жодного дня. Сума бонусних підйомних від компанії складає 400 тис. рублів (4360 доларів).

Інструкція для новобранців за схемою "від будівельників"
Основний документ – це контракт із Міноборони, а договір із компанією – "макулатура", вважає один із бійців, який вирушив на війну в Україні за такою схемою і отримав, за його словами, обіцяний грошовий бонус. "Це тупо трудовий договір, що ти в них [компанії] влаштовуєшся на роботу і йдеш на війну", - пояснює військовий. Він, пославшись на забудькуватість, не називає фірму, з якою уклав угоду. Зберігати договір безглуздо, стверджує боєць – після отримання додаткової виплати папір більше не стане у нагоді.
Помітна частина петербурзьких оголошень із пропозицією додаткової виплати закінчуються фразою "За підтримки будівельних компаній Санкт-Петербурга". Рідше: "За підтримки комітету з транспорту Санкт-Петербурга" - тоді у схемі можуть брати участь і транспортні компанії. Про це рекрутери самі пишуть у спеціалізованому чаті для новобранців. "Тут є дві організації, які вас працевлаштовують і дають виплати в 400 тис., – повідомляє вербувальник з ніком "Питання за контрактом". – Це будівельний комітет! І дорожні компанії!"
Відразу в трьох інших повідомленнях у чаті той же вербувальник стверджує, що виплата 400 тисяч рублів йде саме від "будівельного комітету СПб". Тобто основним організатором та спонсором схеми рекрутери називають петербурзький комітет з будівництва.
За такою схемою рекрутів набирають як державні, і приватні організації. Наприклад, за квотою "від дорожніх компаній" набирає контрактників пітерське ГБУ "Центральне управління регіональних доріг та благоустрою" – про це розповів один із вербувальників. А назва ще одного учасника системи рекрутингу на війну, найбільшої будівельної фірми Петербурга, сказала "Системі" людина, яку називають "куратором" схеми - він відповідає вже безпосередньо за взаємодію новобранців з будівельними фірмами. Його номер не вказано в оголошеннях про набір – контакт куратора дають тим, хто вже прибув на початкову точку збору. "Система" дізналася його телефон завдяки фотографії інструкції для новобранців, отриманої від джерела, яке збиралося вирушити на війну за схемою "від будівельників".

Така пам’ятка висить на дверях пункту збору військову службу Калінінського району Петербурга. У ній вказано телефон "куратора" схеми
"Здоров’я бажаю! Сьогодні приїде [представник] АТ "ВО "Відродження", – стверджує в голосовому повідомленні в месенджері куратор на ім’я Дмитро, відповідаючи на запитання кореспондента про те, яка компанія наймає до штату цього дня. Схема "чиста на всі 100%", запевняє Дмитро: "Ви, як і не перша тисяча людей до вас, спокійно отримаєте виплату".
"Відродження" - будівельна компанія петербурзького мільярдера Ігоря Букато (51-е місце у рейтингу мільярдерів "Ділового Петербурга" - 2022). Виторг "Відродження" в 2023 році склав 21 млрд рублів (248 млн доларів). Один із основних напрямів діяльності фірми – дорожньо-транспортне будівництво, в якому не обходиться без тісних контактів з адміністрацією міста.
Один із найбільших петербурзьких проектів "Відродження" останніх років – відновлення Біржового мосту, яке завершилося наприкінці 2022 року. У церемонії відкриття мосту після реконструкції взяли участь сам Ігор Букато та губернатор Санкт-Петербурга Олександр Беглов. А 2023 року "Відродження" отримало контракт на ремонт доріг на півдні Петербурга майже за 3 млрд рублів. Замовником виступив підвідомчий заклад Комітету з розвитку транспортної інфраструктури Санкт-Петербурга. Як говорилося вище, цей комітет може бути одним із організаторів пітерської схеми з набору контрактників на війну.

Губернатор Петербурга Беглов і мільярдер Ігор Букато відкривають рух оновленим Біржовим мостом
Як правило, виконання бізнесом неформальних прохань та доручень з боку регіональної та муніципальної влади формує корупційне поле взаємних неформальних послуг, розповідає директор "Трансперенсі Інтернешнл - Росія" Ілля Шуманов. Залежність бізнесу від рішень органів влади висока, особливо це стосується будівельної галузі, компаній, що управляють, комунального сектора і тих, хто працює в системі державних закупівель. Таким чином, прохання влади до бізнесу про рекрутування нових контрактників для Міноборони РФ обов’язково сформують зустрічні прохання щодо сприяння бізнесу, підсумовує експерт.
"Система" на прикладі компанії "Відродження" показує, що до 2024 року владі Петербурга вдалося залучити приватний бізнес у процес вербування на війну в Україні.
Кореспондент "Системи" зателефонував до відділу кадрів "Відродження", представившись рекрутом, який вирішив вирушити на війну в Україну від цієї компанії, і бажає отримати свою виплату в 400 тис. рублів. У компанії такого дзвінка не здивувалися, і переключили на Марину Олександрівну, відповідальну за роботу з контрактниками. Вона підтвердила, що "Відродження" бере участь у схемі вербування "від будівельників": "У мене за "Відродженням" 20 осіб [пішли на війну], я їх усіх на прізвище знаю".
На запитання щодо можливої участі "Відродження" у рекрутингу людей на війну в Україні в компанії не відповіли. На момент публікації цього матеріалу "Відродження" не знаходиться у списках санкцій ЄС або США. Запити "Системи" до будівельного комітету, комітету з транспортного розвитку та адміністрації Петербурга теж залишилися без відповіді.
Примітно, що саме в системі вербування на війну "від будівельних компаній" використовується нестандартний рекламний хід: згадка бренду ПВК "Вагнер" .
Під маскою "Вагнера"
Чоловіки у повному військовому обмундируванні біжать відкритою місцевістю, хто з автоматом, хто з кулеметом. На відеоролик накладено чорно-білий фільтр, а кадри з бойового тренування супроводжують титри: "Одні злякалися, другі поїхали, треті поливали брудом. А тим часом пацани 18-25 років..." На тлі звучить хіп-хоп ремікс пісні "Коли ти посміхаєшся": "Коли ти посміхаєшся, ноги підгинаються/Тіло розсипається, планета вибухає".
Цей рекламний ролик, опублікований наприкінці квітня 2024 року, закликає вирушити на війну в Україні від Петербурга та будівельних та транспортних компаній через "батальйони" з назвами "Оркестр" та "Орден". Обидва "батальйони" є скоріше не бойовими одиницями російської армії, а виступають як "прокладка" між контрактником, військовими частинами, військкоматом і компанією, куди новобранець фіктивно влаштовується в штат: співробітники "Ордена" та "Оркестра" відповідають за розміщення та харчування рекрута, оформлення в компанії та військкоматі, проводять первинні заняття з військової підготовки. Один від одного "батальйони" відрізняються тим, що "Орден" набирає громадян РФ, а "Оркестр" – іноземців. Розмір підйомних від "будівельників": 400 тис. рублів.
"Орден", судячи з його соцмереж, з’явився в серпні 2023 року і набирає в різні військові формування МО РФ: 44-й армійський корпус (Ленінградська область), 25-ту мотострілецьку бригаду (Курська область), 47-ю танкову дивізію (Нижегородська) область).
"Оркестр" з’явився пізніше, у лютому 2024 року: місяцем раніше Володимир Путін підписав указ про прийом до громадянства іноземців, які уклали контракт із російською армією. Через "Оркестр" мігрантів набирають до 810-ї окремої бригади морської піхоти (обрмп), яка дислокується в Севастополі і після початку війни зазнала величезних втрат: вже до вересня 2023 року це поєднання виявилося "повністю розгромлено", випливає з оцінки американського "Інститу війни" (ISW); "Крим.Реалії" встановили імена вже 277 загиблих морпіхів з 810 обрмп.
Вербувальники "батальйонів" виконують не тільки менеджерські функції, а й маркетингові.
У своїх соцмережах вони не приховують, що контракт укладається з російським Мінобороною. Але паралельно з цим рекрутери активно апелюють до бренду ПВК "Вагнер", роздробленого після невдалого заколоту та смерті її лідерів улітку 2023 року. Крім назви одного з "батальйонів" - "Оркестр" - до "Вагнера" відсилає і його емблема: використовуються та сама палітра кольорів і слоган ("Честь, Батьківщина, Відвага"). З оригінального вагнерівського гасла прибрали лише слово "Кров".

Новобранці з Індії позують із прапором "Оркестру"
Вербувальник "Оркестру" запевнив кореспондента "Системи", що мігрантів навчають інструктори з ПВК "Вагнер" на полігоні "безпосередньо у частині [810-ї бригади]". У соцмережах іноземного батальйону публікуються відео із привітаннями від бійців в атрибутиці "Вагнера", а також відео тренувань мігрантів, як стверджується, під керівництвом "музикантів".
Примітно, що вербувальники "батальйонів" співпрацюють одночасно з Міноборони та адміністрацією Петербурга - саме з цими двома структурами ворогував голова "Вагнера" Євген Пригожин в останні роки життя. Конфлікт пітерського губернатора Беглова з "Першим" розпочався ще до війни в Україні і дійшов до того, що Пригожин просив ФСБ перевірити губернатора за статтею "державного". Ворожнеча з Міноборони і особисто Сергієм Шойгу і начальником Генштабу Валерієм Герасимовим призвела Пригожина до заколоту, що провалився, і загадкової загибелі.
Спираючись на відомий у світі бренд "Вагнера" та обіцяючи надвиплату, рекрутери направляють новобранців до свого офісу, що знаходиться всередині пункту збору громадян військкомату Калінінського району у північній частині міста. "Система" дізналася про це, зіставивши фото та відео матеріали із соцмереж "батальйонів". Там же, на пункті збору, відбувається початкова підготовка: тактична та медична. Навчання триває від двох тижнів: натренувати обіцяють і людей без досвіду служби в армії. "Головне, щоб був здоровий. І розумів!", - пише один з рекрутерів у чаті "Оркестра".
Критерії відбору через "Орден" не відрізняються від звичайних вимог військкоматів до новобранців. "Оркестр", який набирає на війну іноземців, навпаки виставляє низку додаткових правил. В оголошеннях зазначено, що пропозиція "Оркестру" є актуальною для громадян Білорусі, Казахстану та Киргизстану, однак у чаті "батальйону" вербувальники запевняють, що готові брати і громадян з інших країн. Наприклад, із Узбекистану, Індії, Конго. Готові рекрутувати навіть мешканців окупованих російською армією територій України, але з одним застереженням: їх нібито приймуть до "Оркестру" лише за умови, що новобранець уже отримав російський паспорт.

Легіонери "Оркестру" вирушають на службу. Фото зроблено біля пункту збору у Калінінському районі Петербурга
Є ще кілька вимог: знання російської мови, наявність ІПН та прописка в РФ. Проте, "Система" звернула увагу на те, що у відеоролику "Оркестра", де демонструється вихід новобранців із лазні, вербувальник спілкується з мігрантами через перекладача. А в одному з оголошень про набір вказано, що укладання контракту можливе навіть для осіб "з порушеннями міграційного порядку, які мають судимості на батьківщині, які отримали розпорядження про депортацію".
Оброк для бізнесу
Створення своїх баз для продзвону, використання відомих брендів у рекламі – традиційні прийоми мережного маркетингу. Рекрутери, за їх власним визнанням, отримують комісійні за кожного, хто підписав контракт. А одне велике російське підприємство навіть запустило акцію "Приведи друга".
«Увага! "Нижньо-Волзького Трубного Заводу" (НВТЗ). Крім регіональної та міноборонівської виплати, потенційному контрактнику обіцяють одноразовий бонус у розмірі 250 тис. рублів від самого НВТЗ.
Будь-кому, хто приведе свого знайомого, готового вирушити на війну від НВТЗ, приватне підприємство обіцяє заплатити 50 тис. рублів. "Акція пряма хороша, продай друга за 50 тисяч", - іронічно зауважує один із мешканців Волзька в коментарях місцевого паблику "Підслухано".
У відділі кадрів підприємства кореспонденту "Системи" підтвердили, що схема відправки на війну від цієї компанії досі є актуальною. НВТЗ спеціалізується на виробництві сталевих труб, виторг компанії за 2023 рік перевищив 26 млрд рублів (300 млн доларів). На момент публікації матеріалу, НВТЗ не перебуває під санкціями ЄС та США. Вирушити на фронт та отримати додаткові виплати від компаній у Волгоградській області можна і через АТ "Каустик" та ВАТ "Волгоградський керамічний завод".
Надвиплатами приваблюють й інші російські регіони. Підйомні за 205 тисяч рублів від "підприємств республіки" пропонує Татарстан. Наприкінці 2023 підприємства Ярославської області вдвічі збільшили суму підйомних: зі 100 до 200 тис. рублів. За словами вербувальника Самари, який представився кореспонденту старшим лейтенантом, раніше в Самарській області можна було вирушити на війну з виплатою від автомобілебудівної компанії "Автоваз".
У Вологодській області, судячи з оголошень у соцмережах, можна отримати підйомні у розмірі 300 тис. рублів від асоціації ветеранських організацій "Щит та меч". Цій організації надає підтримку держкорпорація "Роскосмос". Так влаштовано другу варіацію схеми рекрутингу "від компаній", коли виплата йде не безпосередньо від підприємств, а від якогось фонду. Контрактників російської армії також постачають такі корпорації як "Русал", "Новатек", ПІК, "Моспромбуд". У середині травня 2024 року в каналах із вакансіями для охоронців з’явилося оголошення про набір на війну в Україні з обіцянкою "додаткових виплат від корпорації "Ростех", звернула увагу "Система".
Чому великий регіональний бізнес, такий, наприклад, як пітерське "Відродження", чи найбільші російські корпорації з виручкою у сотню мільярдів рублів, як, наприклад, "Русал", взагалі займаються цим?
"Поняття "оброк" або "панщина" як неформальні зобов’язання щодо укладання контрактів з Міноборони, нав’язані бізнесу державою, будуть найвірнішим описом цих практик. Здебільшого оброк цей зачіпає держкомпанії та великі будівельні холдинги", - вважає директор "Трансперенсі Інтернешнл - Росія Ілля Шуманов. Бізнес намагатиметься якнайменше відправляти на війну своїх фахівців, залучаючи людей ззовні. Оброк – це найбільш реальний спосіб "відкупитись" для тих компаній, які не мають броні від мобілізації, або хочуть продемонструвати свою лояльність органам влади, вважає Шуманов.
"І хто послужить по землі [виконає норму поставки людей для військових цілей] і государ їх шанує своєю платнею, годівлею, і на покладені люди [на новобранців] дає грошову платню <...> Хто дає в службу люди зайві перед землею <. ..> і тим від государя більшу платню самим, а людем їх перед покладеними в півтретини [в 2,5 рази більше] давати денгами" - Положення про службу 1556 року.
Про те, що участь бізнесу у вербуванні на війну – не зовсім добровільна, говорять і самі вербувальники, які допомагають підприємствам знайти контрактників. "У компаній є інженери, яких довго готують. Компанії мають дати якусь кількість добровольців на СВО. І замість цих добровольців беруть вас. Вам – приємний бонус, а їм не потрібно надсилати своїх інженерів", – розповідає Алла Петрівна, яка запрошує вирушити. на війну по зв’язці "РЗ+Пітер".
Кампанія з вербування контрактників підприємствами навряд чи ініційована "зверху", вважає військовий експерт Павло Лузін: "швидше, це відбувається саме на рівні регіонів – усередині регіональних еліт. Губернатори напружують своїх". Вербування з обіцянкою додаткових підйомних, на думку Лузіна, розраховане на "не найрозумніших людей без чітких моральних принципів", обтяжених економічними та сімейними негараздами. Число таких людей вичерпується, їм пропонують все більшу ціну, але таке доїння бізнесу веде до зростаючих витрат. "Жодного довгострокового планування в цьому немає", - підсумовує експерт.
Російське керівництво, яке розв’язало війну в Україні, міністерство оборони – головні вигодонабувачі схеми вербування на війну від компаній. Регіональні еліти, а потім і бізнес, знаходяться в середині "піраміди", говорячи мовою мережевого маркетингу. Бізнес несе витрати, але йому відкривається поле для неформальних прохань у відповідь до влади. Держава, окрім іншого, обіцяє підприємцям податкові пільги та гранти за працевлаштування учасників "СВО".
Внизу цієї "маркетингової" піраміди знаходиться звичайний росіянин, якого заманюють на фронт бонусними грошима: йому сплачують за квитки, годують, виплачують підвищений аванс. Вербувальники підлещуються перед ним, апелюють до його значущості. Тому що він – єдиний учасник цієї схеми, витрати якого – власні життя та здоров’я.
Теги: ЧВК ВагнерЧВК ВагнераСанкт-ПетербургБеглов АлександрБукато ИгорьАО ПО ВозрождениеРосіяРоссияНападение России на УкраинуНапад Росії на УкраїнуВойнаВійнаВербовщикиВС РФМобилизацияМобілізація
Коментарі:
comments powered by DisqusЗагрузка...
Наші опитування
Показати результати опитування
Показати всі опитування на сайті
