Жовтий Шевченко в центрі Києва виявився копією французького артпроєкту

Читать на русском
Жовтий Шевченко в центрі Києва виявився копією французького артпроєкту
Жовтий Шевченко в центрі Києва виявився копією французького артпроєкту

Автор мистецького проєкту із жовтим погруддям Кобзаря, що виставлений у самому центрі Києва, запозичив свою ідею з аналогічного проєкту у Франції.

Про це пише Інформатор.

Мистецький проєкт, що розташований у парку Шевченка навпроти червоного корпусу КНУ, "перейняв" свою ідею з аналогічного проєкту у Франції. Йдеться про 5-метровий бюст Тараса Шевченка жовтого кольору, встановлений 5 серпня 2025 року в партнерстві між ГО Ukraine WOW та МЗС України. Його задум повністю нагадує творчу ідею іноземних митців, які створили аналогічну жовту скульптуру у м. Лілль, назвавши її "Ромі" - дехто вважав, що на відзначення пам’яті акторки Ромі Шнайдер.

Надто попсово та індустріально: як постала Ромі з Лілля

Схожість задумів обох проєктів помітна навіть з боку стороннього спостерігача. Так, статуя, створена художником з Ліона Ксав’є Вейланом, була встановлена на площі перед Фландрійським вокзалом у м. Лілль (Франція) ще у вересні 2019 року. Це погруддя жінки з загадковим поглядом та руками, перехрещеними на грудях, яке ніби зустрічало пасажирів. Як зазначило тоді місцеве видання La Voix Du Nord, метою проєкту було, швидше, створення публічної дискусії.

Погруддя  dqxikeidqxitkant

Погруддя "Ромі" динно-жовтого кольору зустрічає пасажирів перед залізничним вокзалом у французькому місті Лілль. Фото: Паскаль Боньєр, VDNPQR

Не зважаючи на назву "Ромі", за словами її автора, вона не пов’язана із легендарною німецько-французькою акторкою Ромі Шнайдер, яка походить з цього міста. Так, каже він, звали і його колишню колегу по студії, яка позувала під час створення погруддя.

Примітним був і сам метод виготовлення скульптури. Як повідомляло місцеве медіа Radio Contact у 2019 році, 2,9-метрове погруддя вагою у 250 кг надрукували на 3D-принтері з полістиролу й скловолокна, та нап’яли на каркас зі сталі, пофарбувавши зверху поліефірною смолою. Колір обрали "динно-жовтий", тоді він запам’ятався містянам, викликавши змішані реакції - декому він здався надто "попсовим та індустріальним".

Чому жовтий Шевченко "дисциплінарно" - не кітч

В українському варіанті "Ромі" виросла до 5-метрової висоти й відростила вуса. Також, як і у Ліллі, київське погруддя спричинило суперечки між містянами - одним воно подобається, бо це "сміливо та дуже по-європейськи" (звичайно!), інші лають за дивний колір та форму. І ще, вживають до нього слово "кітч" - деякі містяни, втім, вважають, що помилково.

"Цей жовтий Шевченко дисциплінарно не кітч. Велика жовта скульптура не обов’язково має бути кітчем. І жовтий колір не робить будь-що кітчем. Кітч - це натюрморти зі сливками у вашому домі, клейонка для столу й сувенірні магнітики на холодильнику", - зауважив у дописі на Facebook киянин Eugene Baraban.

А художниця, мистецтвознавиця й кураторка мистецьких проєктів Олена Грозовська кепкує з погруддя - мовляв, подейкують, що згодом інсталяція слугуватиме наземним вестибюлем до ст.м. "Тараса Шевченка" - на платформу можна буде потрапити через отвір у спині Кобзаря. Вуса, жартує Грозовська, зроблять рухомими - слугуватимуть за годинні стрілки.

"Якщо серйозно, то все це настільки погано, що навіть добре", - підкреслює мисткиня.

Шевченко у Києві є проєктом комерційним: скористатись інтерактивною

Шевченко у Києві є проєктом рекламним: скористатись інтерактивною "фотовиставкою" всередині можна, приклавши банківську картку конкретного виробника

У Києві статуя є ще й комерційним проєктом, відтак, її творці отримали зиск від рекламодавця. Всередині неї є інтерактивна виставка: дивлячись у вічко, можна побачити монументи Тарасу Шевченку, встановлені за кордоном, і, щоб потрапити всередину, треба прикласти картку однієї зі світових компаній-лідерів з виробництва банківських пластикових карток.

Хто ж "запозичив" ідею й навіть колір скульптури

Хто ж відповідальний за плагіат у випадку із київським погруддям? Як вже писав Інформатор, проєкт створила ГО Ukraine WOW у партнерстві з МЗС України. У самій організації назвали імена митців, що створювали Шевченка: передусім, це Сергій Западня, автор художнього задуму. За "наукову консультацію" відповідала Юлія Шиленко, головна берегиня фондів Національного музею Тараса Шевченка, але магістральна ідея належить саме Западні.

Він є досить відомим художником - роботи Сергія Западні виставляються в аукціонних домах України, а арт-проєкти перемагають на європейських та світових художніх майданчиках. Входив до складу української групи "Йод", є одним з найтитулованіших на батьківщині митців. А ще, - відзначався створенням політкоректного мистецтва "на злобу дня".

Піарниця Ярослава Гресь потрималася за чемпіонський пояс Олександра Усика на матчі-реванші на арені

Піарниця Ярослава Гресь потрималася за чемпіонський пояс Олександра Усика на матчі-реванші на арені "Вемблі" у Лондоні; та Сергій Западня - художник, що безпосередньо відповідає за створення "жовтого Шевченка". Фото: Facebook Ярослави Гресь та m17.kiev.ua

Отже, у 2014 році зробив виставку "Вид на Крим" у столичній галереї "Карась", 2022-го "зібрав образ героя" у проєкті "Нескорені". До цього переліку, в принципі, можна додати й нинішнього жовтого Шевченка - де ж іще розташувати "злободенне" політкоректне мистецтво, як не між скульптурою Тараса Шевченка у парку Шевченка та "червоним" корпусом КНУ ім. Тараса Шевченка.

Цікаво також, хто виступив "промоутерами" політкоректного мистецтва, хто, напевно, відбирав ескізи й узгоджував їх із "замовником" (нагадаємо, ним є всесвітньо відома компанія, що виробляє банківські картки). Це ГО Ukraine WOW, та її засновниці - Ярослава Гресь та Юлія Соловей. Обидві вони є "широко відомими у вузьких колах" Києва піарницями, що за останні 5 років увійшли ще й до вузького мистецького кола, дотичного до ініціатив, пов’язаних з владою.

Так, Гресь і Соловій були тісно пов’язані з ініціативою українського президента, фандрейзинговою платформою UNITED24 (до 2024 року Гресь працювала її координаторкою, Соловій - очолювала відділ партнерств). Платформа збирає кошти на відновлення України та популяризує країну у світі - її амбасадорами є сер Річард Бренсон, Марк Гемілл, Алісса Мілано, Барбара Стрейзанд, Френсіс Фукуяма, Лієв Шрайбер і гурт Imagine Dragons. Також обидві причетні до PR-агенції Gres Todorchuk (Ярослава Гресь - керівна партнерка, Юлія Соловій - креативниця й кураторка проєктів).

Дата і час 09 серпня 2025 г., 19:41     Переглядів Переглядів: 2010