АНТИКОР — національний антикорупційний портал
МОВАЯЗЫКLANG
Київ: 8°C
Харків: 8°C
Дніпро: 8°C
Одеса: 8°C
Чернігів: 9°C
Суми: 8°C
Львів: 4°C
Ужгород: 8°C
Луцьк: 4°C
Рівне: 3°C

Швеція б’є на сполох: «тіньовий флот» Росії заполонив Балтику й загрожує екологічною катастрофою

Читать на русском
Швеція б’є на сполох: «тіньовий флот» Росії заполонив Балтику й загрожує екологічною катастрофою
Швеція б’є на сполох: «тіньовий флот» Росії заполонив Балтику й загрожує екологічною катастрофою

Шведська берегова охорона відстежує тіньовий російський флот, який продовжує транспортувати нафту, попри санкції. Танкери заполонили Балтійське море, створюючи загрозу екологічної катастрофи.

Журналіст The Guardian приєднався до шведів, які показали йому в реальному часі, що сотні російських старих танкерів курсують Балтійським морем.

"Ці зелені символи — "тіньовий флот", — пояснює Ян Ерік Антонссон зі шведського судна берегової охорони. Уздовж узбережжя південної Швеції можна побачити понад десяток зелених трикутників.

"Тіньовий флот" РФ на карті в реальному часі
Фото: The Guardian

Щодня сотні суден тіньового флоту — нерегульованих старих танкерів з усього світу, що перебувають на різних стадіях готовності, перевозять нафту з Росії до Китаю та Індії, пересуваючись відносно вузьким проходом у Балтійському морі.

Те, що раніше мало стати "озером НАТО" після вступу Фінляндії та Швеції, натомість стало полем битви гібридної війни та "тіньового флоту", який діє під різними іменами та змінює прапори, щоб обходити західні економічні санкції, запроваджені проти Москви після її вторгнення в Україну.

Передбачається, що деякі тіньові кораблі супроводжують російські військові судна, а за іншими стежать літаки, щоб упевнитися, що вони досягнуть місця призначення.

Кореспондент отримав рідкісну можливість спостерігати за діяльністю берегової охорони, супроводжуючи судно KBV 003 з порту Карлскруна в восьмигодинному патрулюванні одного з найбільш інтенсивно використовуваних судноплавних шляхів у світі.

"Морський рух на Балтиці значно зріс через діяльність "тіньового флоту", а також кораблів НАТО, військових суден і берегової охорони. Тому ми намагаємося триматися на безпечній відстані і показувати, що ми тут", — каже капітан судна Йоакім Хоканссон.

У Борнхольмській протоці судна російського тіньового флоту проходять на відстані менш ніж 10 морських миль від узбережжя Швеції.

Пізніше берегова охорона стежить за одним з нафтових танкерів, який зараз плаває під прапором Мальти, проте, згідно з онлайн-записами, за останні два роки судно також ходило під прапором Маршаллових Островів. Поки судна перебувають у економічній зоні країни, а не в меншому територіальному морі, яке не перевищує 12 морських миль від берега, можливості для втручання обмежені. Проте з липня берегова охорона має право зв’язуватися з судном для запиту інформації про судно та його страховку. Член екіпажу нафтового танкера по радіо повідомляє, що останнім портом заходу був Приморськ, Росія, і він перевозить трохи менше за 30 000 метричних тонн дизельного пального. Його наступною зупинкою є Аліага в Туреччині, але кінцева мета невідома. Однак шведська берегова охорона впевнена, що це судно належить російському "тіньовому флоту".

Танкер з "тіньового флоту" РФ у Балтійському морі
Фото: The Guardian

Радіовиклик є частиною нового урядового плану, спрямованого на посилення контролю над "тіньовим флотом" через побоювання серйозного розливу нафти. Судна не зобов’язані відповідати, але берегова охорона стверджує, що вони співпрацюють.

"Балтикою постійно рухаються сотні суден "тіньового флоту". І для нашого маленького моря це дуже багато", — каже Хоканссон. Він зазначає, що вони бачать танкери, які раніше тут не плавали.

Безпека на Балтиці різко змінилася після повномасштабного вторгнення Росії в Україну у 2022 році, стверджує Хоканссон. Окрім збільшення числа тіньового флоту, почастішали перешкоди в роботі супутникових навігаційних систем, таких як GPS, і владі країн Балтії потрібно більш уважно стежити за підводною інфраструктурою. У разі розливу нафти берегова охорона буде відповідати за екстрене реагування та ліквідацію наслідків. Також збільшилася фізична загроза з боку російських військових, їхня присутність у Балтійському морі посилилася.

Хоканссон також стикається з кораблями, які, на його думку, можуть займатися шпигунством. "Раніше вони використовували дослідницькі судна для шпигунства. Останнім часом для цих операцій використовують вантажні судна", — стверджує він.

Однак, якщо немає доказів екологічного злочину, порушення в сфері рибальства або яких-небудь порушень правил морського судноплавства, можливості шведської берегової охорони реагувати на такі загрози вкрай обмежені. Згідно з правилами Міжнародної морської організації, агентства ООН, відповідального за безпеку судноплавства, "тіньовий флот" має право вільно переміщатися по всій акваторії Балтики", — каже Джонатан Толін, керівник відділу попереднього розслідування шведської берегової охорони.

Національне законодавство може застосовуватися тільки в територіальних водах країни, у більш широкій економічній зоні країни діє законодавство країни, під прапором якої плаває судно.


Теги: Экологическая катастрофаекологічна катастрофаТанкерБалтийский флотРосіяРоссияШвеціяШвеция

Дата і час 17 вересня 2025 г., 07:18     Переглядів Переглядів: 1738
Коментарі Коментарі: 0


Коментарі:

comments powered by Disqus
loading...
Загрузка...

Наші опитування

Чи вірите ви, що Дональд Трамп зможе зупинити війну між Росією та Україною?







Показати результати опитування
Показати всі опитування на сайті
0.041943