АНТИКОР — національний антикорупційний портал
МОВАЯЗЫКLANG
Київ: 20°C
Харків: 21°C
Дніпро: 23°C
Одеса: 23°C
Чернігів: 20°C
Суми: 20°C
Львів: 12°C
Ужгород: 14°C
Луцьк: 13°C
Рівне: 15°C

Схематоз на мільярдних тендерах. Як махінатори заробляють на асфальті

Читать на русском
Схематоз на мільярдних тендерах. Як махінатори заробляють на асфальті
Схематоз на мільярдних тендерах. Як махінатори заробляють на асфальті

Свіжа закупівля асфальту для ремонту доріг у Харкові на 375 мільйонів гривень на тлі зусиль державних контролерів викрила механізм велетенської маніпуляції цінами будматеріалів у Харківській та сусідній Дніпропетровській областях. У знаменнику цієї історії бізнесмен із Павлограду Карен Антонян.

Поштовхом для аналізу стала закупівля різних видів асфальту комунальним підприємством по ремонту і будівництву автошляхів м. Харкова «Шляхрембуд» на 375 мільйонів гривень. Відповідну угоду комунальники уклали 31 травня з фірмою «Шляховик-97». Увагу видання «Наші гроші» привернув той факт, що всі ціни на звичайні марки асфальтобетону були нижчими від 6 тисяч гривень за тонну.

Карен Антонян на весіллі телеведучої Іванни Онуфрійчук і казахського бізнесмена Алмаза. Фото Jetsetter eiqrridqiqthant

Карен Антонян на весіллі телеведучої Іванни Онуфрійчук і казахського бізнесмена Алмаза. Фото Jetsetter

Ціни асфальту в контракті «Шляхрембуду» зі «Шляховиком-97»

Конкретна назва предмета закупівлі Кількість, т Ціна, грн/т із ПДВ
Суміш гаряча, дрібнозерниста, асфальтобетон щільний, типу А, непереривчастої гранулометрії, марки I, бітум в’язкий БНД 50/70: ДСТУ Б В.2.7-119:2011 9000 5 568
Суміш гаряча, дрібнозерниста, асфальтобетон щільний, типу Б, непереривчастої гранулометрії, марки I, бітум в’язкий БНД 50/70: ДСТУ Б В.2.7-119:2011 12000 5 940
Суміш гаряча, крупнозерниста, асфальтобетон пористий, непереривчастої гранулометрії, марки I, бітум в’язкий БНД 50/70: ДСТУ Б В.2.7-119:2011 1000 5 532
Суміш гаряча, піщана, асфальтобетон щільний, типу Г, непереривчастої гранулометрії, марки I, бітум в’язкий БНД 50/70: ДСТУ Б В.2.7-119:2011 13000 6 828
Кольорова (червоний колір), суміш гаряча, дрібнозерниста, асфальтобетон щільний, типу Б(В), непереривчастої гранулометрії, марки I, на спеціальному в’яжучому згідно ДСТУ Б В.2.7-119-2011 3000 22 380
Кольорова (зелений колір), суміш гаряча, дрібнозерниста, асфальтобетон щільний, типу Б(В), непереривчастої гранулометрії, марки I, на спеціальному в’яжучому згідно ДСТУ Б В.2.7-119-2011 3000 22 380
Емульсія бітумна дорожня 800 31 233,75

Ці ціни виявились на 6-7% дешевшими, ніж «Шляхрембуд» узимку встановив у контракті з фірмою «Паркінг+» (на нинішніх торгах вона була єдиним конкурентом «Шляховика-97»).

Ба більше, ціни «Шляховика-97» для Харкова виявились нижчими від середніх цін на асфальт у Харківській області, які фіксує держпідприємство «ДерждорНДІ» з вертикалі Держагентства відновлення та інфраструктурних проектів (колишній Укравтодор). Наприклад, дрібнозерниста суміш марки І різних типів на бітумах БНД на тендері коштувала від 5 568 до 5 940 грн/т. А у «ДерждорНДІ» середні ціни дрібнозернистих сумішей в травні були від 6 443 до 6 963 грн/т (без урахування доставки).

«Наші гроші» порівняли харківські розцінки в Базі даних цін ДП «ДерждорНДІ», яка є в публічному доступі на сайті інституту (https://prices.dorndi.org.ua), з іншими регіонами. І виявилось, що Харківська область разом із Дніпропетровською випереджає всю решту України на 10-30%:

Це справжня аномалія з будь-якої точки зору.

 

Пояснення дорожнечі близькістю до лінії фронту не витримує порівняння з іншими прифронтовими регіонами. На ще ближчих до війни Запоріжжі та Херсонщині асфальт суттєво дешевше (дані «ДерждорНДІ»):

Також є протиріччя у формуванні ціни асфальту.

Як відомо, основними інгредієнтами асфальтних сумішей є бітум і щебінь; саме від них найбільше залежить ціна суміші.

У свою чергу майже весь бітум зараз імпортується через західний кордон. А щебеневі кар’єри є не у всіх областях.

Відтак сума цих факторів мала б призвести до такого наслідку: що далі регіон на Схід та від щебеневих кар’єрів, то дорожче коштують асфальтобетонні суміші через більшу ціну доставки щебню і бітуму до місцевих асфальтних заводів.

Однак ця гіпотеза у випадку Харківщини і Дніпропетровщини теж не витримала критики. Як видно з таблиці «ДерждорНДІ», у травні найдорожчі щебінь і бітум були у Сумській області. Тоді як у Дніпропетровській області був дорогий бітум, але дешевий щебінь, а у Харківській – дорогий щебінь і дешевий бітум. Це означає, що за законами математики суттєво найдорожчий асфальт мав би бути саме на Сумщині, де дорогі обидва асфальтні інгридієнти. Але ні – Дніпро і Харків зі значним відривом лідирують в асфальтному рейтингу, тоді як Суми лише на сьомому місці:

Щебінь фракції 20-40 мм Ціна, грн/т Бітум 70/100 Ціна, грн/т Дрібнозернистий асфальт марки І Ціна, грн/т
Сумська 2 145 Дніпропетровська 37 439 Дніпропетровська 6 468
Харківська 2 106 Сумська 37 267 Харківська 6 443
Чернівецька 990 Херсонська 37 045 Одеська 5 684
Львівська 805 Донецька 34 000 Херсонська 5 615
Херсонська 795 Чернівецька 34 000 Тернопільська 5 400
Одеська 792 Вінницька 33 941 Миколаївська 5 310
Дніпропетровська 601 Рівненська 33 500 Сумська 5 309
Кіровоградська 596 Одеська 33 340 Черкаська 5 291
Київська 531 Івано-Франківська 32 500 Полтавська 5 263
Вінницька 480 Запорізька 31 517 Київська 5 209
Миколаївська 472 Черкаська 30 957 Закарпатська 5 130
Закарпатська 458 Полтавська 28 801 Чернівецька 5 100
Черкаська 418 Хмельницька 27 853 Вінницька 4 860
Хмельницька 391 Волинська 27 205 Львівська 4 795
Запорізька 381 Кіровоградська 26 448 Івано-Франківська 4 650
Тернопільська 356 Київська 26 232 Запорізька 4 610
Житомирська 323 Львівська 25 800 Кіровоградська 4 546
Рівненська 285 Житомирська 25 392 Рівненська 4 445
    Харківська 24 727 Житомирська 4 365
        Чернігівська 4 270
        Хмельницька 4 003
        Волинська 3 955

*якщо певної області немає у таблиці, то це означає, що місцева Служба автодоріг взагалі не відзвітувала «ДерждорНДІ» про свої ціни.

Здавалося б, ну і що такого, що в моніторингу якісь неадекватні ціни? Це ж всього-на-всього моніторинг.

Справа в тому, що зараз моніторинг «ДерждорНДІ» є єдиним джерелом зведеної та загальнодоступної інформації про ціни будматеріалів в Україні. І він використовується для визначення цін у багатомільйонних контрактах.

Наприклад, Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Харківській області 7 червня уклала угоду з фірмою «Автомагістраль-Південь» на експлуатаційне утримання доріг на 467 мільйонів гривень. І в ній замість кошторисної ціни асфальту вказала ціну дрібнозернистого асфальту типу А марки І  просто з посиланням на базу даних «ДерждорНДІ» станом на березень. І ця ціна 7 037 грн/т значно вища від усіх згаданих нами цін на всі види асфальту на Харківщині та в сусідніх регіонах.

Також від цифр у моніторингу «ДерждорНДІ» залежить сума коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами.

Тобто що вищими будуть розцінки в цьому моніторингу, то більшим буде заробіток шляховиків та їхніх замовників, оплачений з кишень платників податків.

Відзначимо різноманітність джерел інформації про вартість ресурсів в Базі даних цін. Їх подають місцеві постачальники та Служби відновлення в областях, також їх додають з інших закупівель «Prozorro», веб-сайтів виробників, консалтингових груп і держкомпанії «Автомобільні дороги України». Здебільшого вони подають актуальні та реалістичні ціни. Наприклад, Служба автодоріг Сумської області і низка місцевих виробників включно зі «Шляховиком-97» подали ціни на дрібнозернистий асфальт марки І у діапазоні 5 200-5400 грн/т попри високу вартість бітуму та щебню у цій області.

А от по Харківській області більшість даних подала фірма «Євробуд плюс». Воно задекларувала ціни асфальту на рівні 6 700-7 200 грн/т, і саме цей масив потягнув угору середню харківську ціну. При цьому «Євробуд-плюс» ще й декларував дані про ціну асфальту не від виробника, а ще від одного перепродавця «ВГ «Нова Основа».

У Дніпропетровській області також відзначилось «Євробуд плюс». Там ця фірма теж подала ціни на асфальт від 6 800 до 7 200 грн/т із посиланням на фірму «Укрбудвироб». Тому високі ціни від «Євробуд плюсу» призвели до підвищення середнього рівня по Дніпропетровщині й Харківщині.

Найбільші підряди з посиланням на «ДерждорНДІ» у цих регіонах за останні півроку отримали компанії «Автомагістраль-Південь» (896 млн грн) і сам «Євробуд плюс» (695 млн грн).

Довідково:

ТОВ «Євробуд плюс» із села Богуслав Павлоградського району з моменту заснування «Прозорро» у 2016 році виграло підряди на загальну суму 3,59 млрд грн.

Керівником та бенефіціаром фірми зі статутним капіталом 1 млн грн є Карен Антонян. Він позиціонує себе як меценат і благодійник у Павлограді.

Карен Антонян на весіллі телеведучої Іванни Онуфрійчук і казахського бізнесмена Алмаза. Фото Jetsetter

ТОВ «Укрбудвироб» зі статутним капіталом 3 тисячі гривень зареєстровано у Павлограді Дніпропетровської області по вул. Центральній, 1а. Засновниками фірми є Олександр Корховий і Едуард Мокриков.

ТОВ «ВГ «Нова основа» зі статутним капіталом 40 тисяч гривень прописано по вул. Затишній, 43 у селі Богуслав Павлоградського району. Засновником є Дмитро Ковтун.

ТОВ «Шляховик-97» (Одеська обл.) належить Олександру Бойку, власнику найбільшої шляхової компанії України «Автомагістраль-Південь».

ТОВ «Паркінг +» раніше контролювало оточення Геннадія Кернеса, а після його смерті частку в компанії отримав його пасинок Родіон Гайсинський. Свого часу (до 2021 року) ця компанія з року в рік вигравала підряди на будівництво та ремонт доріг на Харківщині.

Нині ж компанія має декілька кінцевих бенефіціарних власників з Одеси: Марчак Роман, Новицька Ольга, Розанов Микола, Романько Василь, а також ТОВ «Стройнавігатор» (засновники Костянтин Вежновець, Ігор та Василь Шаргородські).

Керівником «Паркінг+» є Роман Володимирович Биков. Саме так звуть колишнього керівника регіональної організації політичної партії «Довіряй ділам» у Харківській області. У 2019 році партію анонсували мер Харкова Геннадій Кернес і мер Одеси Геннадій Труханов. Однак у Харкові ця партія не злетіла, а у Одесі навпаки є ядром для Труханова. До неї входить Юрій Шумахер, офіційний власник одеської фірми «Ростдорстрой». Що також є однією з найбільших шляхових компаній України.

Автори: Юрій Ніколов, «Наші гроші», Інна Потєхіна, «Школа аналітиків»

Джерело: «Наші гроші»


Теги: Еврострой плюсВГ Новая ОсноваЕвробуд плюсООО Автомагистраль-ЮгГП ГосдорНИИООО Паркинг+ДорожремстройДорожник-97ТендерыТендериХарьковХарківАнтонян КаренРемонт дорогремонт дорігМахинациимахінації

Дата і час 22 червня 2023 г., 17:50     Переглядів Переглядів: 2814
Коментарі Коментарі: 0


Коментарі:

comments powered by Disqus

’‚Ћђ€ §‘’Ћђ§ћ з Ђ‡Ћ‚ЋЊ

loading...
Загрузка...

Наші опитування

Коли, на вашу думку, можливе закінчення війни в Україні?








Показати результати опитування
Показати всі опитування на сайті
0.832763